مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مکمل های کمک درمانی سر درد و میگرن

سر درد‌های میگرنی، یکی از بدترین انواع سر درد هستند به دلیل ایجاد نوعی اختلال در رگ‌های خونی و عصبی که گاه ریشه ارثی و گاه ریشه اکتسابی دارند، بروز کرده و همچنین کمبود مواد معدنی از دلایل دیگر بروز سر درد هستند. این سر دردها گاهی بسیار شدید بوده و همراه با ضربان‌های تپش مانندی در یک طرف و یا دو طرف ناحیه پیشانی و اطراف چشم و گاهی هم از شدت کمتری برخوردار می‌باشند. سر درد میگرنی با علایمی‌ از قبیل حالت تهوع، استفراغ، نورگریزی و کاهش اشتها همراه است. فعالیت ورزشی و فیزیکی و نورهای درخشان و یا صداهای بلند و استرس‌های مزمن  موجب تشدید میگرن می‌شوند. این سر درد معمولا از ۲ تا ۷۲ ساعت ادامه دارد. با مصرف برخی از داروهای کمک درمانی مکمل می‌توانید، سر دردهای خود را بهبود بخشیده و تا حدی ریشه کن کنید در ادامه در مثبت مگ بیشتر از مکمل‌ها خواهیم گفت.

مکمل ریبوفلاوین:

این مکمل همان ویتانمین B2 است و به عنوان یک کوآنزیم در چرخه متابولیک نقش دارد و در درمان درد‌های میگرنی می‌تواند کمک خوبی باشد.

مکمل منیزیم:

این مکمل به شل شدن عروق کمک می‌کند و همچنین در مواد طبیعی از قبیل اسفناج، نان، غلات و آجیل می‌توانید از منیزیم بهره ببرید.

کافئین:

کافئین یک ضد درد و ضد التهاب است و کمک به باریک شدن عروق خونی اطراف مغز می‌کند و در نهایت نقش یک مسکن را عمل می‌کند. مصرف دومرتبه در هفته به بیماران میگرنی توصیه می‌شود.

مکمل امگا ۳:

افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی می‌تواند بسیار مفید باشد و همچنین کاهش مصرف چربی‌ها موجب کاهش سر دردهای میگرنی می‌شود.

درمان‌هاس سنتی میگرن

کمپرس آب سرد:

با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید درجه حرارت خونی که از شریان‌ها گذر می‌کند را کاهش دهید. در نتیجه سر دردتان بهبود یابد.

ریلکسیشن عضلات و تمدد اعصاب:

شل کردن عضلات پیشرفته و آرام سازی عضلانی تاثیر بسیار در کاهش استرس داشته و نهایتا منجر به بهبود میگرن شما خواهد شد.

طب سوزنی:

این طب به کاهش دوره‌های میگرنی و شدت سر درد شما بسیار کمک می‌کند.

منبع: مثبت مگ

چه مواردی را باید قبل از باردار شدن رعایت کنیم؟

با توجه به پیشرفت علم و دنیای اطلاعات باید خدمت خانم‌ها‌یی که قصد باردار شدن دارند، عرض‌کنیم که نه تنها شما عزیزان باید در طی ۹ ماه بارداری مراقب سلامت فرزندتان باشید بلکه این مراقبت و توجه باید از ۳ ماه قبل از بارداری آغاز گردد که شامل رعایت مواردی می‌باشد که به اختصار امروز در این باره مطالبی را در اختیارتان می‌گذاریم.

اولین موضوعی که اهمیت دارد این است که ما بدانیم، می‌خواهیم باردار شویم و بارداری بدون اطلاع و هماهنگی رخ ندهد زیرا بسیاری از خانم‌ها پس از یک الی دو ماه بعد از بارداری خود مطلع می‌شوند که این می‌تواند تبعاتی را بهمراه داشته باشد. حداقل سه ماه قبل از بارداری رژیم غذایی خود را کنترل کنید و سعی‌کنید وزن متعادل و نرمال داشته باشید زیرا مادرانی که افزایش وزن دارند دچار افزایش فشار خون، دیابت دوران بارداری و یا امکان زایمان بصورت سزارین را دارا خواهند شد. ورزش کردن و یا کار کردنی که همراه با عرق ریختن باشد روش بسیار خوبی برای از بین بردن استرس می‌باشد برای کسانی که قصد بارداری دارند بسیار مفید است.

حتما به سراغ یک دندانپزشک بروید زیرا اگر مشکل عفونت باکتریایی لثه و یا خرابی دندان داشته باشید می‌تواند منجر به زایمان زودرس و یا دارا شدن نوزاد کم وزن گردد. در این حین و قبل از بارداری شما باید خود را از محیط‌های آلوده دور نگه دارید. در میان مطالب گفته شده مهمترین نکته استفاده از اسید فولیک قبل از باردار شدن می‌باشد، هم آقایان و هم خانم‌ها باید اسید فولیک را استفاده ‌کنند زیرا در مردان موجب افزایش کیفیت اسپرم، و در زنان خطر نازایی را کاهش می‌دهد. اسید فولیک که همان نسخه دست ساز فولات است، در منابع طبیعی یافت می‌شود و یکی از انواع گروه ویتامین‌ B است. اسید فولیک قبل از بارداری باید شروع شود و در زمان بارداری نیز باید ادامه داشته باشد زیرا مصرف این ماده می‌تواند ازنقص‌های مادرزادی مغز و ستون فقرات کودک را ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد. در آخر باید بدانیم که علاوه بر رعایت نکات بالا باید روح خودمان را برای داشتن فرزندان سالم بپرورانیم زیرا که ما دختران امروز باید مادرانی متعهد و مسئول باشیم چون نسل‌های آینده از آن ما هستند.

منبع: مثبت مگ

آیا امکان بارداری در افراد مبتلا به ویروس HIV وجود دارد؟

در این مقاله توجه شما عزیزان را به موضوع مادران مبتلا به HIV که خیلی هم غیر آشنا نیست؛ و همه ما گاها در این مورد مطالبی را  شنیده‌ایم، جلب نماییم.

همانطور که می‌دانیم انتقال بیماری از طریق مادر مبتلا، به فرزند یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال این ویروس می‌باشد که با بالا بردن سطح اطلاع و دانش عموم مردم سعی بر آن داریم تا حد امکان انتقال این بیماری را در جامعه کاهش دهیم. این نکته حایز اهمیت است که یک مادر مبتلا با رعایت مراقبت‌های مستمر و منظم در طول دوران  بارداری قادر خواهد بود تا فرزندی کاملا سالم داشته باشد و هیچ منعی برای مبتلایان برای بارداری وجود ندارد.

احتمال انتقال از مادر مبتلا به کودک از راه‌های زیر امکان پذیر است:

  • قبل از تولد
  • طی زایمان
  • بعد از تولد طی شیردادن

راه‌کارهایی به منظور کاهش ابتلا کودکان به این بیماری وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • مصرف داروهای ضد «رترو ویروس» (این دارو به منظور سرکوب کامل ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرد) در زمان حاملگی (به جز ۳ تا ۴ ماه اول حاملگی)
  • زایمان به روش سزارین
  • درمان کوتاه مدت نوزاد متولد شده با داروهای ضد رترو ویروسی
  • عدم تغذیه با شیر مادر مبتلا به ایدز
  • مصرف داروهای ضد رترو ویروسی هنگام وضع حمل

اولین دارویی که در جهان برای مادران مبتلا کشف شد دارویی  با عنوان AZT بود که هنوز هم بطور گسترده این دارو مورد استفاده می‌باشد؛ البته جایگزین‌های دیگری هم مانند Nevirapine، ۳CT  و یا ترکیب ۳CT و AZT ( همگی این داروها زیرمجموعه‌ای از داروهای ضد رترو ویروس هستند) وجود دارد.

در حال حاضر طبق آمارهای موجود بدون دخالت داروهای ضد رترو ویروسی احتمال انتقال بیماری از مادر مبتلا به فرزند ۲۵ تا ۴۵ درصد می‌باشد اما با مداخله این داروها این احتمال به زیر ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

شیوه زایمان در مادران مبتلا به HIV:

مادران مبتلایی که در آزمایشات انجام شده دارای ویروس کمتری در خونشان هستند با مشورت و
راهنمایی‌های پزشک مربوطه می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند در غیر اینصورت زایمان بصورت سزارین انجام می‌پذیرد البته با شرایط متفاوت، بطوری‌که هیچ‌گونه تداخلی بین جنین، خون و مایعات بدن مادر نباید صورت پذیرد و همچنین در هر دو روش زایمان دارویAZT  به روش وریدی به مادر تزریق خواهد شد و این دارو تا ۶ هفته بعد از تولد نوزاد روزانه ۴ مرتبه تزریق خواهد شد.

سخن آخر اینکه ما باید تلاش کنیم تا این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که همه مبتلایان به ایدز از راه‌های پر خطر مبتلا نشده‌اند و بسیاری از آنها قربانی‌های نا آگاه بوده‌اند، بنابراین زنان مبتلا حق دارند که مادر شوند و از این نعمت خداوند بهره‌مند گردند البته با رعایت مسایلی که در بالا ذکر گردید.

منبع: مثبت مگ

سلامت و بهداشت عمومی چیست؟

بهداشت عمومی با میزان سلامت و بیماری در جامعه ارتباط دارد و هنگامی‌که صحبت از سلامت و بهداشت عمومی می‌شود این مقوله از فرد شروع می‌شود و بعد به جامعه ختم می‌شود زیرا زمانی یک جامعه می‌تواند، در سلامت باشد که تک تک افرادش از نظر جسمی، روانی، اجتماعی در رفاه کامل باشند و این جامعه با دانش و هنر پیشگیری از بیماری و ارتقا سطح تندرستی منجر به توسعه و پیشرفت بهداشت و سلامت گردد و این مقوله با سلامت همگانی که در گرو آموزش سلامتی در جامعه است ارتباط دارد.

امروز مردم بیشتر خواستار بهبود کیفیت زندگی هستند زیرا افزایش استاندارد زندگی مردم برای رضایت و خشنودی آنها کافی نیست و باید کیفیت زندگی هم افزایش یابد و در جهت ارتقا سطح کیفی زندگی، بالا بردن استانداردهای بهداشت عمومی بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

وظایفی که بهداشت عمومی بر عهده دارد:

  • تعیین نیازهای بهداشتی و شناسایی عوامل و خطراتی که سلامت فرد و جامعه را تهدید ‌می کند.
  • اولویت بندی نیازها و تعیین سیاست‌ها و اقدام برای پاسخ به نیاز مربوطه.
  • تعیین سیاست‌ها و برنامه های کوتاه و درازمدت و هماهنگ با سازمان جهانی بهداشت برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت فرد و جامعه.
  • تامین منابع و امکانات و تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای برای ارایه خدمات، انجام پژوهش و اجرای آموزش همگانی.
  • سالم سازی محیط زیست، افزایش سطح آگاهی‌های بهداشتی جامعه، بیماری‌یابی و مهار بیماری‌های واگیردار.
  • ارتقا سطح و تغییر سبک زندگی و اصلاح رفتارهای خطرساز فردی و اجتماعی در جهت تامین رفاه جسمی، روانی و اجتماعی برای تحقق، حفظ و ارتقا.

مهم ترین چالش هایی که بهداشت عمومی با آنها روبرو است

  • افزایش میزان حوادث غیر مترقبه طبیعی
  • پیر شدن جمعیت
  • بروز جنگ‌های منطقه‌ای و پیامدهای ناگوار آنها
  • تولید و ترویج مواد مخدر
  • آلودگی‌های زیست محیطی
  • بیماریهایی چون ایدز و هپاتیت

در آخر برای اینکه شاهد تغییر باشیم باید از خود شروع کنیم تا به تغییر بزرگ برسیم.

منبع: مثبت مگ

تاثیرات ماساژ درمانی بر روی بدن چیست

ماساژ درمانی به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و همانطور که می‌دانید در حمام‌های سنتی و قدیمی ‌همیشه افرادی وجود داشتند که کار ماساژ که باصطلاح همان مشت و مال است را انجام می‌دادند، البته مشت و مال از خشونت بیشتری نسبت به ماساژ برخوردار است، ماساژ با بهبود گردش خون و جریان‌های لنفاوی باعث می‌شود مواد غذایی و اکسیژن تازه به سلول‌ها برسد و مواد سمی از آنها تخلیه گردد.

همچنین کمک به ترشح هورمون‌هایی چون اندروفیل، کورتنبرول که همه آنها در خلق و خوی شاد داشتن و کاهش احساس درد و استرس کمک می‌کنند.

در این بخش به تاثیر ماساژ به برخی از سیستم‌های بدن می‌پردازیم.

تاثیر ماساژ بر روی سیستم قلب و عروق:

  • بهبود گردش خون توسط مکانیک جریان وریدی برگشت خون به قلب
  • کمک به کارایی موثرتر عروق خونی گشاد شده‌
  • افزایش جریان خون و بهبود در تحویل اکسیژن تازه و مغذی به بافت‌ها و حذف مواد سمی و دی اکسید کربن از طریق سیاهرگ
  • کاهش ضربان قلب به دلیل آرامش
  • کمک بطور موقت در کاهش فشار خون به دلیل اتساع (گشاد شدن) مویرگ

تاثیر ماساژ بر پوست:

 در هنگام ماساژ گردش خون افزایش یافته و این موجب افزایش تغذیه به سلول و تشویق بازسازی سلول‌ها می‌گردد، هم‌چنین فواید زیر را به‌همراه دارد:

  • افزایش تولید عرق از غدد تولید عرق که کمک به دفع اوره و ضایعات از طریق پوست می‌گردد
  • بهبود رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی پوست را به همراه دارد
  • افزایش تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) که کمک به بهبود نرمش‌های روزانه پوست و مقاومت در برابر عفونت می‌کند

تاثیر در سیستم تنفسی

انواع ماساژهای ریلکسی با تاثیر بر روی قفسه سینه و ماساژ آرامش بخش دنده‌ها و سینه باعث خون‌رسانی بیشتر به قفسه سینه و ریه‌ها شده و ظرفیت تنفسی ریه‌ها را افزایش می‌دهد و همچنین باعث آرامش این ناحیه و سلامتی بیشتر آن می‌شود و نیز کمک به دفع بیشتر و کاملتر دی اکسید کربن می‌کند.

ماساژهای تای و چاینیز تاثیر مثبتی بر انعطاف ماهیچه‌های قفسه سینه و اندام تنفسی دارند که منجر به افزایش حجم تنفسی و در پی آن افزایش جذب اکسیژن در بدن می‌شوند

تاثیر در سیستم فیزیولوژیکال

  • کاهش استرس و آرامش بوسیله ایجاد ریلکسی در بدن
  • ایجاد احساس خوب بودن و افزایش اعتماد به نفس
  • سهولت ضربه عاطفی بواسطه ریلکسیشن

تاثیر بر روی سیستم لنفاوی

  • کاهش اِدم (مایع اضافی در بافت) با افزایش دِرناژ لنفاوی و حذف ضایعات از سیستم

در صورتیکه ماساژ بطور منظم انجام گردد موجب افزایش سلول‌های سفید خون شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

سعی کنید در طول فواصل مختلف ماساژ را انجام دهید، زیرا هنگامیکه ماهیچه‌ها بیش از حد فعالیت دارند موجب تجمع مواد زاید از جمله اسید لاکتیک در بدن می‌شود که دلیلی است برای بروز درد، اسپاسم و گرفتگی، پس توصیه می‌شود هر از گاهی این دست ورزی بر روی بافت‌ها را انجام دهید.

منبع: مثبت مگ