مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

چرا آکنه بوجود می‎آید؟

بطور کلی آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که بیشتر مردم آن را با جوش‎های غرور جوانی می‎شناسند. این بیماری میان نوجوانان شیوع بیشتری دارد منتها بصورت کلی به گروه سنی خاصی محدود نمی‎شود و حتی در بزرگسالان تا ۴۰ سالگی نیز ممکن است جوش‎های جدید از نوع بیماری آکنه بوجود بیاید.

علایم و نشانه‎ها:

  • جوش‎ها و ضایعات سطحی روی پوست
  • جوش‎های سرسیاه و سرسفید
  • جوش‎های چرکی
  • التهاب و قرمزی اطراف جوش‌‎ها
  • پیدایش کیست (تورم بزرگ و سفت از جوش‎های معمولی)
  • آبسه (ضایعه پوستی عفونی متورم، ملتهب، به هنگام لمس دردناک و حاوی چرک)

در مناطق مختلفی از سطح پوست مانند روی صورت، سینه، گردن، پشت، بازوها و شانه‎ها بوجود می‌آیند.

علل پیدایش

بسته‎شدن غدد چربی روی سطح پوست باعث ایجاد آکنه می‌شود، اما دلایل آن نامعلوم است. با این حال تغییرات هورمون‎ جنسی در دوران نوجوانی یکی از قوی‎ترین احتمالات پیدایش آکنه به شمار می‎آیند.

در واقع هنگامی که چربی داخل غدد چربی، نتواند از سطح پوست عبور کند و به بیرون راه یابد، زیر پوست تجمع کرده و توسط باکتری‎هایی که در غده‎های چربی زندگی می‎کنند، عفونی می‎شوند. یکی از اشتباهات رایج، ارتباط تغذیه با این بیماری است؛ اما تا امروز این ارتباط ثابت نشده است.

عوامل تشدید کننده بیماری

  • بهداشت پوست

این بیماری بدلیل آلودگی و کثیف بودن پوست ایجاد نمی‎شود. ماده‎ای که در نوک جوش‎های سرسیاه هست، چربی خشک‎شده و سلول‎های مرده‎ای هستند که منفذ خروجی فولیکول مو را مسدود کرده‎اند. با این حال مراقبت طبیعی از پوست را پیشنهاد می‌دهیم، به این صورت که  شستشوی صورت با محلول شستشو دهنده کاملا متناسب با نوع پوست‎تان و شستشوی مرتب سر با شامپوی متناسب با موهایتان توصیه می‌شود. در صورتی‎که دارای موهایی از نوع چرب هستید بهتر است دفعات شستشو را افزایش دهید. همچنین با مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توانید بهترین نوع شامپو و شستشو دهنده مناسب با پوست‎تان را پیدا کنید.

  • نور آفتاب

هرچند برنزه‎شدن پوست آکنه را مخفی می‎کند، اما یک درمان همیشگی نیست. همچنین نباید فراموش کنیم که نور خورشید باعث پیری زودرس و چروک روی پوست شده و می‎تواند عامل ایجاد سرطان پوست نیز باشد. بنابراین از تماس زیاد با نور آفتاب و سولاریوم‎ها دوری کنید. برای پوست‎هایی که دچار آکنه شده‎اند استفاده از یک ضد آفتاب مناسب توصیه می‌شود.

  • استفاده از مواد آرایشی

همیشه از کرم پودر و یا کرم‎های مرطوب‎کننده فاقد چربی (Oil Free) استفاده کنید، و استفاده از مواد آرایشی فقط با پایه آبی (Water Based)، برای پوست‎های دچار بیماری آکنه کافی نیست.

لازم است که هر شب مواد آرایشی را با آب و محلول مناسب پوستتان شستشو داده و آنها را از روی پوستتان پاک کنید.

استفاده از یک لوسیون با رنگ ملایم در مخفی‎شدن جوش‎ها و قرمزی و التهابات پوستی کمک می‎کند اما حتما توجه کنید پودرهای مایع با پایه فاقد روغن مناسب هستند.

  • استرس

یکی دیگر از عوامل تشدید‎کننده بیماری آکنه استرس است.

پیشگیری

در حال حاضر هنوز هیچ روش ثابت شده‌ای برای پیشگیری کلی از پیدایش این بیماری وجود ندارد. اما مطمئنا روش‎های مناسبی برای پیشگیری از مشکلات بزرگ‎تر وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می‎کنیم.

درمان

در اغلب موارد بیماری آکنه ممکن است خود به خود خوب شود، اما در بعضی موارد رهاکردن این بیماری ممکن است باعث ماندگاری جای‎جوش روی پوست شده و تا پایان عمر باقی بماند. خوشبختانه این مشکل نیز قابل ترمیم است ولی بهتر است با درمان به موقع آکنه از پیدایش چنین ضایعاتی روی پوست جلوگیری کرد. همچنین باید اشاره کرد که شیوع این بیماری میان مردان بیشتر است.

درمان و کم‎کردن مشکلات پوستی ناشی از آکنه در پوست‎های مختلف متفاوت است. پس بنابراین برای تعیین نوع پوست و بهترین نوع شستشو دهنده‎ها صحیح‎ترین راه مراجعه به پزشک متخصص است.

اما بطور کلی همانطور که ذکر شد پیشنهاد ما شستشوی صورت با استفاده از محلول‎های متناسب با نوع پوستتان و شستشوی موها توسط شامپوی مناسب است.

منبع: مثبت مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.