مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

هفت گام تا کاهش وزن، با افزایش سوخت ساز بدن

هفت گام تا کاهش وزن، با افزایش سوخت ساز بدن

یکی از بهترین راه‎های کاهش وزن از طریق افزایش سوخت و ساز بدن اتفاق می‌افتد. برای این کار می‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر داده و با خوردن بعضی از مواد غذایی کالری بسوزانید.

۱- پیاده روی کنید

هنگام پیاده‌روی سرعت نفس کشیدن افزایش پیدا می‎کند و در نتیجه هوای بیشتری وارد ریه‎ها می‎شود. همه ورزش‎های هوازی مانند پیاده‌روی، دویدن، ایروبیک و ورزش‎های به این سبک بدلیل هوای بیشتری که وارد ریه‎ها می‌کنند، سوخت و ساز بدن را افزایش می‎دهند. ورزش‎های هوازی مانند ورزش‎های مقاومتی و بدنسازی منجر به ساخت عضلات بزرگ نمی‎شوند اما برای افزایش سوخت و ساز بدن بسیار موثر هستند. پیاده‌روی آهسته و پیوسته بسیار تاثیرگذارتر از دویدن و یا پیاده‌روی تند است. پیشنهاد می‎کنیم روزانه حداقل ۴۰ دقیقه با سرعت کم پیاده‌روی بدون استراحت داشته باشید.

۲- آب بخورید تا چربی بسوزانید

یکی از احتیاجات الزامی بدن برای سوخت و ساز و سوزاندن کالری آب است. سرعت متابولیسم رابطه مستقیم با کم آبی بدن دارد. طی یک مطالعه ثابت شد سرعت سوختن کالری در افرادی که ۸ لیوان یا بیشتر آب می‎نوشند بیشتر از افرادیست که ۴ لیوان آب می‎نوشند. برای تامین آب مورد نیاز بدن کافیست قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید. از میوه‎ها و سبزیجات تازه که منابع غنی از آب هستند نیز می‎توانید برای تامین نیاز آب بدن استفاده کرد.

۳- وعدههای غذایتان را افزایش دهید

یکی از روش‎های موثر در افزایش سوخت و ساز بدن، افزایش تعداد وعده‎های غذایی است. در واقع هنگامی که شما فقط در سه وعده حجم زیادی غذا می‎خورید، سوخت و ساز این مواد غذایی با سرعت کمتری نسبت به موقعی است که مواد غذایی کمتر اما با فواصل زمانی کوتاه‌تر مصرف می‎کنید. بنابراین پیشنهاد ما این است که علاوه بر سه وعده غذای اصلی در طول شبانه روز، سه وعده، میان وعده هم مصرف کنید. مطابق مطالعات انجام شده افرادی که روزانه سه میان وعده مصرف می‎کنند اشتهای کمتری برای وعده‎های اصلی دارند. با این روش و مصرف حجم کمتری از مواد غذایی در هر وعده، سرعت سوخت و ساز بالا می‌رود.

۴- از مواد پروتئینی استفاده کنید

جذب و هضم پروتئین‎ها احتیاج به انرژی بسیار زیادی نسبت به مواد قندی و چربی‎ها دارد. در نتیجه سوخت و ساز تحریک شده و افزایش می یابد. بنابراین بهتر است روزانه بجای بخشی از کربوهیدرات‎ها از گوشت‎های بدون چربی و یا پروتئین‎های گیاهی مثل سویا و حبوبات استفاده کنید. همانطور که می‌دانید منابع غنی از پروتئین مانند انواع گوشت‎های مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات لبنیات کم چرب و حبوبات هستند که با مصرف آنها سرعت سوخت و ساز بدن افزایش می‎یابد.

۵- حجم عضله و ماهیچه هایتان را افزایش دهید

جالب است بدانید بدن ما حتی زمانی که هیچ فعالیتی نداریم و به صورت ساکن استراحت می‌کنیم نیز در حال سوزاندن کالری است. اما این سوخت و ساز در افرادی که حجم عضلانی و ماهیچه‎ای بیشتری دارند بالاتر است. مقدار انرژی که یک کیلوگرم توده عضلانی بدن مصرف می‌کند سه برابر بیشتر از یک کیلوگرم توده چربی در بدن است. همچنین بعد از انجام ورزش‎های سنگین ماهیچه‎های کل بدن فعال شده و در نتیجه سوخت و ساز بدن افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

۶- چای سبز بنوشید

دلیل اصلی نوشیدن چای سبز، مواد موجود در این نوشیدنی است. در چای سبز مقدار قابل توجهی از کافئین و کاتچین‎ها وجود دارد. در اکثر موارد این ترکیبات میزان سوخت و ساز بدن را دوبرابر افزایش می‌دهند. مطابق آخرین تحقیقات به عمل آمده با نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز میزان مصرف کالری در طی ورزش شدید و متوسط ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.

۷- از مواد غذایی بسیار کم کالری بپرهیزید

اگر هدف ما افزایش سوخت و ساز در بدن باشد نباید از مواد غذایی که مقدار کالری آنها کمتر از ۱۸۰۰ کیلوکالری برای آقایان و کمتر از ۱۲۰۰ کیلوکالری برای بانوان باشد. در واقع حتی اگر پیروی نکردن از موارد ذکر شده در رابطه با کالری باعث کاهش وزن شود، اما به لحاظ کاهش حجم عضلات، متابولیسم در بدن پایین می‎آید. در نتیجه با کاهش سوخت و ساز و سوزاندن انرژی کمتر، بدن سخت‌تر کاهش وزن پیدا کرده و راحت‎تر وزن می‎گیرد.

منبع :  مثبت مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.