مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مکمل چیست؟

مکمل در لغت به معنی تکمیل کننده می‌باشد و باید در نظر داشته باشید که این بدان معنی نیست که با استفاده از انواع مکمل‌ها شما می‌توانید به نتیجه مطلبوب برسید، در حقیقت مکمل‌ها تکمیل کننده سیکل درمان و یا ورزش هستند و باید نکات اساسی دیگر در کنار آنها رعایت گردد.

استفاده از مکمل‌ها (ورزشی و یا زمینه‌های دیگر) به منظور بهبود عملکرد و یا جبران کمبود برخی از مواد غذایی برای بدن توسط پزشک مربوطه و یا متخصص ورزشی تجویز می‌گردد.

انواع مکمل‌ها

۱- مکمل‌هایی که در تولید و سوخت و ساز انرژی در بدن تاثیرگذار هستند.

۲- مکمل‌هایی که باعث افزایش توانایی ساختن ماهیچه و کاهش توده چربی در بدن می شوند.

۳- مکمل‌هایی که بطور کل در سلامتی عموم تاثیر گذار هستند.

همانطور که در بالا ذکر شد مکمل‌ها برای مصارف گوناگونی ارایه شده‌اند، در این مطلب به معرفی مکمل‌های ورزشی و اختصاصا پروتئین، کراتین و گلوتامین می‌پردازیم.

پروتئین:

آمینو اسیدها اجزای اصلی تشکیل دهنده پروتئین هستند و آمینو اسید اصلی‌ترین رکن سازنده ماهیچه در بدن است، بنابراین برای ساختن ماهیچه در بدن نیاز به پروتئین داریم یک فرد معمولی روزانه حدود ۱-۲ گرم پروتئین برای هر ۴۵۰ گرم از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم، باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم پروتئین مصرف کند.

پروتئین‌ها، از انواع گوناگونی تشکیل شده‌است. پروتئین‌هایی که با آب یا شیر مورد استفاده قرار می‌‌گیرند معمولا ازکیفیت خوبی برخوردار هستند، در زیر به توضیح انواع پروتئین می‌‌پردازیم:

  • پروتئین مایع پنیر (Whey) در حدود ۳۰ دقیقه و بسیار سریع هضم می‌‌شود، این پروتئین در بدن ۱۰۰ درصد بهینه عمل می‌‌کند اما برای بعد از تمرین توصیه نمی‌‌شود، زیرا در زمانی که بدن شما بیش از هر وقت دیگری به پروتئین نیاز دارد، استفاده می‌‌شوند. پروتئین موجود در کشک از همین نوع است.
  • ماده پروتئین شیر (Casein) این پروتئین بسیار دیر هضم است و برای قبل از خواب توصیه می‌‌شود زیرا در حدود ۲٫۵ تا ۵ ساعت زمان برای هضم نیاز دارد، بنابراین در طول شب که بدن پروتئین استفاده نمی‌‌کند مناسب است.
  • پروتئین تخم مرغ (سفیده تخم مرغ) این پروتئین برای ترشح آمینو اسید بسیار مفید است و در هر زمانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، زیرا زمان هضم متوسطی بین ۱٫۵ تا ۳ ساعت دارد.
  • پروتئین Soy (سویا) این پروتئین شاید به لحاظ تاثیرگذاری به پروتئین شیر و سفیده تخم مرغ نرسد اما پروتئین خوبی است زیرا منبع آن گیاهی بوده و به‌ویژه برای خانم‌ها بسیار مفید است.

علاوه بر انواع پروتئین‌هایی که در بالا ذکر شد پروتئین‌های ترکیبی هم وجود دارند که از ترکیب چند نوع پروتئین به دست می‌‌آیند و تفاوت آنها در زمان هضم می‌‌باشد.

کراتین:

منبع اصلی انرژی در ماهیچه‌ها ATP نام دارد، کراتین کمک به افزایش این منبع انرژی می‌‌کند در نتیجه یک ورزشکار می‌‌تواند ست‌ها و تعداد حرکات ورزشی خود را افزایش داده و در نهایت منجر به رشد  و حجیم شدن بافت‌های ماهیچه‌ای می‌‌گردد.

گلوتامین:

گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بافت ماهیچه‌ای است و مانع کم‌کاری ماهیچه‌ها می‌‌شود و همچنین کمک به ترمیم بافت ماهیچه‌ای می‌‌کند، در حقیقت گلوتامین یک احیا کننده است. توصیه می‌‌شود این ماده قبل از تمرین استفاده گردد زیرا به لحاظ هضم در رقابت با کراتین است.

در بخش‌های بعدی مکمل‌ها به انواع دیگر آنها خواهیم پرداخت.

منبع: مثبت مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.