مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

۶ عادت افراد فوق‎العاده موفق قبل از خواب

همه ما داستان افراد بسیار موفق را که هر روز زودتر از بقیه، از خواب بیدار می‌شوند را شنیده‌ایم. اما آیا آنچه این افراد در طول روز انجام می‌دهند نیز به همان اندازه مهم است؟
این افراد قبل از خواب چه کاری انجام می‌دهند؟
آیا دوست دارید راز آنها را بدانید؟
آن‎ها از شب قبل خود را برای داشتن فردایی با کارآیی بهتر آماده می‌کنند.
در ادامه به شش عادتی که افراد فوق العاده موفق قبل از خواب دارند، اشاره خواهیم کرد.
۱- یک ساعت مطالعه
بیل گیتس میلیونر مشهور مایکروسافت، یکی از طرفداران پر و پا قرص مطالعه است. او هر شب یک ساعت قبل از خواب را صرف مطالعه می‌کند.
گذشته از کسب اطلاعات جدید، مطالعه روزانه باعث کاهش استرس و افزایش حافظه خواهد شد. در سال ۲۰۰۹ تحقیقی در دانشگاه اِسکس نشان داد که ۶ دقیقه مطالعه روزانه تا ۶۸ درصد استرس را کاهش می‌دهد.
از دیگر مزایای بزرگ مطالعه شبانه قبل از خواب می‌توان به بهبود سلامت بلند مدت مغز اشاره کرد.
مطالعه مانند تمرین ذهنی برای مغز است. این تحقیق که در بریتانیا انجام گرفت همچنین نشان می‌دهد افرادی که ذهن خود را از طریق مطالعه فعال نگه می‌دارند به طور متوسط تا ۳۲ درصد کمتر در سنین بالا به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

۲- کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی
آریانا هافینگتون نویسنده مشهور آمریکایی – یونانی تبار، بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره طولانی خستگی و ناراحتی ذهنی، هر شب قبل از خواب تلفن همراه خود را بیرون از اتاق خواب خود قرار می‌دهد و بدین ترتیب پریشانی‌های قبل خواب را کاهش داده است.
به گفته دکتر چارلز چسلر، متخصص طب خواب در دانشگاه هاروارد، نور تولید شده از صفحات تلفن همراه ریتم طبیعی خواب بدن ما را مختل می‎کند و بدن ما دچار این اختلال می‌شود که به جای شب، روز است. همچنین نور صفحات موبایل مانع از تولید مواد شیمیایی مغز قبل از خواب می‌شود و در نتیجه خواب را دچار اختلال می‌کند پس اگر می‌خواهید که خواب شبانه خوبی داشته باشید. تلفن همراه خود را قبل از خواب در اتاق دیگری قرار دهید.

۳- پیاده روی
مدیر عامل آمریکایی و پر مشغله شرکت بافر (Buffer)، که در زمینه مدیریت و اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. هر شب قبل از خواب پیاده روی می‌کند و بدین ترتیب ذهن خود را از مسایل کاری روزانه خالی می‎کند و با آرامش به رختخواب می‌رود.
مطالعات نشان می‌دهد که پیاده روی باعث افزایش خلاقیت می‌شود. مغز انسان در طول پیاده‌روی آرامش پیدا می‌کند و فشار روی مغز کاسته می‌شود. پس زمانی که به یک مشکل پیچیده برمی‌خورید که قادر به حل آن نیستید، یک راه حل خوب پیاده‎روی است، چون در طول پیاده روی احتمالا راه حل‌های خلاقانه‎ای به ذهن شما خطور خواهد کرد.

۴- مدیتیشن
خانم وینفری مدیر آمریکایی شرکت رسانه‎ای ماون (Maven) هر روز با مدیتیشن فشار و استرس یک روز سخت کاری را کاهش می‌دهد.
گاهی اوقات افراد در انجام مدیتیشن کوتاهی می‌کنند اما تحقیقات سال ۲۰۱۴ که بر روی بیش از ۱۹۰۰۰ مورد انجام شد، نشان داد که مدیتیشن برای کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و کاهش درد بسیار مفید است.

۵- خلاقیت
ورا وانگ که در زمینه طراحی مد در آمریکا فعالیت می‌کند در سال ۲۰۰۶ به مجله فورچون اعلام کرد شب‌ها ایده و طرح‌های خلاقانه‌ای به ذهن او می‌رسد. نکته جالب توجه ای از یک تحقیق نشان می‎دهد که حتی اگر شما یک روز کاری سخت را پشت سر گذاشتید و احساس خستگی می‌کنید، شب‌ها زمان بسیار خوبی برای خلاق بودن است. تحقیقات دانشگاه آلیبون نشان می‎دهد کارهایی که به خلاقیت زیادی نیاز دارند بهتر است در وقت آزاد و ساعت آزاد کاری (شب‌ها) انجام شوند. بنابراین اگر شما فرد سحرخیزی هستید درست قبل از خواب بیشترین ایده‎های خلاقانه به ذهن شما خواهد رسید.

۶- برنامه ریزی برای روز بعد
مدیر عامل شرکت آمریکایی اکسپرس علاقه‌مند است تا زمان خود را مدیریت کند و این کار را در شب انجام می‌دهد. تا صبح روز بعد به موقع و منظم کارهای خود را انجام دهد.
مطالعاتی که در اویل دهه ۹۰ میلادی روی عده ای از دانش‌آموزان در طول سال‎های مدرسه و بعد از آن دانشگاه انجام شد نشان داد، دانش آموزانی که مدیریت زمان بهتری دارند، نسبت به هم سن و سال‌های خود دارای نمرات بهتر و موفقیت تحصیلی بیشتری هستند.

منبع: مثبت مگ

فواید خارق العاده نوشیدن روزانه آب، لیمو و عسل برای زندگی

شما هم ممکن است مانند بسیاری از افراد به دنبال سلامتی بیشتر و افزایش کیفیت زندگی خود باشید اما زمان لازم برای این کار به دلیل ساعات زیاد کاری، مراقبت از فرزندان و … را نداشته باشید. اما نگران نباشید گاهی با رعایت نکاتی ساده و کوجک می‌توانید اثرات بسیار خوبی بر روی سلامتی خود بگذارید.

یکی از این راه‌‎ های ساده نوشیدن آب لیمو و عسل به صورت روزانه است.

در ادامه به مزایای این نوشیدنی سالم اشاره خواهیم کرد.

  • مناسب برای پوست

آیا به دنبال یک چهره بی عیب و نقص بدون هر گونه لوازم آرایشی هستید؟ ترکیب آب، لیمو و عسل یکی از بهترین‌ نوشیدنی‌های طبیعی برای این منظور است. ویتامین C موجود در لیمو برای ساخت کلاژن در بدن مورد نیاز است، عسل نیز دارای ترکیبات بسیاری مفیدی برای کمک به مرطوب نگه داشتن پوست است. در نتیجه با مصرف این ترکیب پوستی سالم، جوان و شاداب خواهید داشت.

  • مناسب برای هضم غذا

مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوزش سر دل و یبوست یک مشکل مزمن برای بسیاری از مردم است و به طور جدی می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به بهبود این مشکلات گوارشی استفاده از ترکیب ساده آب، لیمو و عسل به صورت روزانه است. لیمو نوعی تمیزکننده روده است و بدین ترتیب به دفع مواد زائد بدن و داشتن فرآیند هضم ساده‎تر کمک می‌کند.

  • افزایش سلامت قلب

مشکلات قلبی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‎ها در سراسر جهان است. اما ترکیب آب، لیمو و عسل در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. عسل و لیمو با داشتن پتاسیم موجب کاهش سطح فشار خون می‌شوند، فشار خون یکی از مهمترین عوامل سکته قلبی است همچنین خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی آنها به محافظت از عضلات قلب کمک می‌کند.

  • مناسب برای کاهش وزن

گاهی اوقات کاهش وزن کار بسیار دشواری است. اگر به دنبال یک راه طبیعی برای کاهش وزن هستید این ترکیب بهترین نوشیدنی ممکن است. آب و فیبر بسیار زیاد موجود در لیمو اشتهای شما رو کمتر می‌کند و موجب می‌شود تا بدون احساس گرسنگی غذای کمتری بخورید. همچنین اسید سیتریک موجود در لیمو روند تبدیل مواد غذایی به انرژی را بهبود می‌بخشد.

  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

تحقیقات بسیاری در سال‌های اخیر بر روی ارتباط بین اسیدیته (اسیدی بودن) بدن و ابتلا به بیماری‌های مزمن، انجام شده است. این تحقیقات بیان‌گر این است که اسیدی بودن بدن نه تنها باعث بیماری‌های قلبی، بلکه دیابت، مشکلات مفاصل و حتی برخی از انواع سرطان می‌شود. لیمو pH بدن را کاهش می‌دهد و آن را بیشتر قلیایی می‌کند. با وجود اسیدی بودن، لیمو دارای خواص معدنی بالایی است که به کاهش خواص اسیدی بودن بدن کمک می‌کند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

کمبود خواب، استرس، انتخاب برنامه غذایی نامناسب به راحتی می‎تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث سرماخوردگی و آنفولانزا شود. اما خبر خوب این است که شما می‎توانید با انتخاب این نوشیدنی از بدن خود محافظت کنید. ویتامین C موجود در لیمو و مواد معدنی موجود در عسل به تقویت ایمنی و حفاظت بدن برای مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و میکروب‌ها کمک می‌کند. عسل همچنین دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است و بدن شما را سالم نگه می‌دارد.

  • کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری دردناک است و در صورت شدت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مخصوصا برای زنان، این مشکل می‌تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شده و تنها با خوردن آنتی بیوتیک‌های مختلف بهبود پیدا کند. یک راه‌حل طبیعی برای این مشکل استفاده از ترکیب آب، لیمو و عسل به صورت منظم است، عسل دارای خواص آنتی باکتریال طبیعی است و آب لیمو، ادرار را کمی اسیدی می‌کند و از رشد باکتری‌ها در دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند.

  • دفع سموم بدن

هوایی که تنفس می‌کنیم، نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم و غذاهایی که می‌خوریم سرشار از مواد شیمیایی و سموم مختلف برای بدن است. اگرچه بدن به صورت طبیعی در برابر این سموم از ما محافظت می‌کند اما ما می‌توانیم با کمک عسل و لیمو، سیستم دفاعی بدن را تقویت کنیم. لیمو به عملکرد کبد برای دفع سموم بدن کمک می‌کند و عسل همانطور که قبلا اشاره کردیم، آنتی باکتریال و ضدعفونی‎کننده طبیعی است.

طرز تهیه آب، عسل و لیمو در خانه

لیمو را نصف کرده و آب نصف آن را به همراه یک قاشق چای‌خوری عسل به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و خوب به هم بزنید. برای تاثیر بیشتر بهتر است این نوشیدنی سالم و مقوی را قبل از صبحانه به صورت ناشتا میل کنید.

منبع: مثبت مگ

چرا نباید نوزاد را تکان شدید دهیم؟

والدین و اطرافیان نوزاد همیشه علاقمندند به نحوی با نوزاد بازی کنند، مخصوصا هنگامی که گریه می‎کند همه به دنبال راه‌حلی برای کاهش گریه او هستند. یکی از بازی‎هایی که از قدیم پدرها و اطرافیان با نوزادان انجام می‌دادند و گاها همراه با خنده کوتاه نوزاد همراه می‎شود، انداختن نوزاد به بالا است. شاید همیشه همان خنده کوتاه‌مدت نوزاد و ابراز خوشنودی او برای ما کافی بوده که دوباره این بازی را انجام دهیم.

نه تنها این بازی بلکه هر گونه تکان شدید نوزاد برای انجام بازی‌هایی به این سبک و یا حتی برای ساکت کردن گریه نوزاد می‌تواند مشکلات بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیری برای نوزاد در پی داشته باشد که به بعضی از آنها اشاره می‎کنیم:

  • آسیب جدی و خونریزی شبکیه چشم
  • نابینایی کامل
  • از دست دادن شنوایی
  • اختلال در روند یادگیری مطالب
  • عقب افتادگی ذهنی
  • اختلال در تکلم
  • خون‌ریزی مغزی
  • صرع
  • فلج مغزی

اما برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار ابتدا باید با عارضه‌ای آشنا شویم.

تنها راه اعلام نیاز از طرف نوزاد گریه کردن است، این عمل معمولا والدین و یا پرستار نوزاد را کلافه کرده و برای رفع این کلافگی فرد ممکن است دست به “سندروم تکان کودک” بزند.

سندروم تکان کودک

هرگاه سر کودک دچار تکان شدید شود و یا به عقب و جلو پرتاب شود، سندروم تکان کودک (shaken baby syndrome) رخ می‎دهد.

سوار کردن کودک بر روی اسب، انداختن کودک به بالا، چرخاندن او و حمل بد کودک از مهمترین عوامل بروز این سندروم می‎باشد.

از لحاظ فیزیکی سر کودک نسبت به سایر قسمت‌های بدنش بزرگتر است و برای همین وزن بیشتری نیز دارد. همچنین نوزادان دارای گردن ضعیفی هستند و با تکان دادن آنها سر نیز به جلو و عقب پرتاب می‎شود و این حرکت موجب تغییر مکان مغز به سمت عقب و جلو درون جمجمه شده و خون مردگی و خون‌ریزی داخلی مغز از شایع‌ترین عوارض این موضوع می‎باشد.

بیشترین آسیب سندروم تکان کودک

در موارد متوسط تا حاد که در این سندروم اتفاق می‎افتد

  • ورم مغز
  • ایجاد لخته خون مابین مغز و جمجمه
  • خون‌ریزی شبکیه چشم
  • به کما رفتن
  • مرگ ناشی از این سندروم

راه کارهای جلوگیری از سندروم تکان کودک

بیشترین زمان آسیب‌پذیری کودک در سال اول و مخصوصا شش ماهه ابتدایی عمر کودک می‎باشد. حتما در این برهه از زندگی فرزندانتان بیشترین مراقبت را از وضعیت سر کودک داشته باشید.

  • هنگام عصبانیت و در حالی که کودک‎تان در حال گریه کردن است هرگز با کودک خود برخورد نکنید زیرا ممکن است برای ساکت کردنش تکان شدید به کودک وارد کنید، پس قبل از آن کمی صبر کنید تا عصبانیت شما فروکش کند.
  • کودک‎تان را به هوا پرتاب نکنید.
  • موقع حمل او کاملا مطمئن شوید که سر کودک در وضعیت مناسبی قرار دارد و تکان نمی‌خورد.
  • موقع سپردن کودک به دیگران نکات مهم نگهداری از کودک را یادآوری کنید.
  • با مادران با تجربه مشورت کنید و نحوه آرام کردن گریه فرزندان‎تان را بیاموزید.

منبع: مثبت مگ

ویتامین B5 و فواید آن

ویتامین B5 یک آنتی‌اکسیدان محلول در آب است، که با نام‌های اسید پانتوتیک، پانتنول و کلسیم پانتوتنات نیز شناخته شده است و یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه B5 می‌باشد. همچنین به عنوان ویتامین ضد استرس نیز شناخته شده است. این ویتامین در بدن تبدیل به ترکیبی به نام کوانزیم A می‌شود که وجود این ماده برای تبدیل غذا به انرژی لازم و ضروری است.

فواید و خواص ویتامین B5

  • کنترل استرس ناشی از سردردهای میگرنی، فشارهای روانی، سندرم خستگی مزمن، ترک سیگار و الکل
  • تبدیل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها به انرژی و تولید گلوکز در بدن
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش و حفظ سیستم ایمنی بدن
  • کمک به عملکرد عضلات و حفظ عملکرد صحیح اعصاب
  • موجب بهبودی سریع زخم‌ها پس از عمل‌های جراحی
  • کمک به تولید ویتامین Dو ترشح هورمون جنسی
  • جز حیاتی برای ساخت گلبول‌های قرمز خون
  • کمک به استفاده بهتر بدن از سایر ویتامین‌ها
  • نقش مهمی‌در جلوگیری از افسردگی
  • کمک به انجام واکنش های بیولوژیکی نظیر تولید انرژی، تجزیه اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه، ساخت اسیدهای چرب و چربی‌ها، کلسترول، هورمون‌های استروئیدی، تولید کو آنزیم A و آنتی‌اکسیدان سلولی گلوتاتیون
  • مکمل این ویتامین معمولا برای درمان علایم بیماری آلرژی و طیف وسیعی از بیماری‌های پوستی و حفظ سلامت و رشد مو و کاهش علایم دردناک روماتیسم مفصلی
  • مکمل ویتامین B5 (مکمل پنتتئین)، موجب کاهش چربی خون، کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL)

منابع ویتامین B5

بهترین منابع برای ویتامین B5 مخمر آبجو مانند ماءالشعیر، زرده تخم، مرغ، انواع گوشت، جگر مرغ، سیب زمینی، بوقلمون، ماهی سالمون، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، عدس، جوانه گندم، شیر و بادام

مکمل‌های حاوی ویتامین B5 در قالب آمپول و ترکیب قرص‌های ب کمپلکس تولید و عرضه می‌گردد.

منبع: مثبت مگ

درمان ریزش مو پس از زایمان

در طی دوران بارداری موهای خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونهای اوسترادیول و پروژسترون از رشد، ضخامت و شفافیت بیشتری برخوردار هستند. اما دو تا سه هفته بعد از وضع حمل و زایمان اکثر خانم‌ها دچار ریزش موی خفیف و یا شدید می‌شوند، که بسیار شایع است و در حدود شش ماه ادامه خواهد داشت. در حقیقت این ریزش مو یک نوع بازگشت به وضعیت طبیعی می‌باشد.معمولا ریزش مو بعد از زایمان روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ تار مو می‌باشد و بیشتر در ناحیه شقیقه‌ها دیده می‌شود.
بواسطه شیردهی ممکن است بدنتان دچار کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن، روی، کلسیم، منیزیم، ویتامین D و B12 گردد، که با انجام آزمایشات مربوطه و رعایت رژیم مناسب غذایی قابل درمان و پیشگیری است.

توصیه‌های درمانی و گیاهی برای جلوگیری از ریزش مو پس از زایمان

• پرهیز از سشوار، رنگ کردن، آرایش محکم مو و برس کشیدن شدید، کنید.
• در شرایطی که ریزش مو پس از ۲ تا ۳ ماه همچنان ادامه داشت، مصرف ویتامین‌های دوران بارداری خصوصا اسید فولیک و قرص آهن را ادامه دهید.
• به منظور آگاهی از کم کار بودن تیروئید و تاثیر آن بر ریزش مو به پزشک مراجعه نمایید.
• با کوتاه کردن موهای خود در این دوران موجب جلوگیری از کشیده شدن آن‌ها شده، که در نهایت جلوگیری از ریزش مو و تغذیه بیشتر ریشه مو از مواد مغذی خواهد گردید.
• استفاده از گیاهانی که خاصیت افزایش خون‌رسانی موضعی و ضد التهابی دارند، نظیر گیاه رزماری، آویشن و بابونه نه تنها به پیشگیری از ریزش مو بلکه به رشد مجدد مو کمک می‌کنند.

• افرادی که دچار ریزش مو می‌گردند، غالبا دارای پوست چرب کف سر و ملتهب هستند، به همین منظور استفاده از گیاهان قابظ مانند حنا، مورد و سدر که خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارند، موجب سفت شدن ریشه مو می‌شود.

منبع: مثبت مگ