مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

بررسی برخی از دلایل افزایش وزن

اگر شما شروع به مصرف کالری بیش از اندازه داشته باشید و ورزش را کنار گذاشته‌ باشید، در صورت افزایش وزن به هیچ وجه متعجب نگردید، اما اگر رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما همچنان مانند گذشته است، ولی شما دچار افزایش وزن شده‌اید، باید به دنبال یافتن علت برای افزایش وزنتان باشید، در ادامه این مطلب به مسایل کوچک اما با اهمیت در راستای چاقی و اضافه وزن می‌پردازیم.

خواب کافی

توجه داشته باشید که بدن در صورت کمبود خواب و افزایش خواب عکس العمل نشان خواهد داد و این به این معنا است که با خوابیدن بیش از اندازه شانس بدن برای افزایش وزن بیشتر خواهد بود و تا آنجایی این موضوع اهمیتت دارد که حتی مصرف یک وعده غذایی در آخر شب و هنگام خواب تاثیر کمتری در چاقی خواهد گذاشت تا اینکه شما دیر از خواب بیدار شوید و هنگامیکه شما بدن خود را محروم از خواب کافی می‌کنید موجب تغییرات در سطح هورمون‌های بدنتان می‌شوید، در نتیجه بدن گرسنه‌تر و اشتهای بیشتری پیدا خواهد کرد و حتی بعد از خوردن غذا شما احساس سیری نخواهید کرد در نتیجه مراقب میزان خواب خودتان باشید.

استرس

زمانیکه مطالبات زندگی رو به افزایش رود و بدن تحت فشار قرار گیرد، بدن برای بقا خود هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که این هورمون دلیلی است برای افزایش اشتها در حقیقت این هورمون فضایی را ایجاد می کند که بدن هنگام استرس راحت‌تر غذا دریافت کند و موجب افزایش وزن گردد.

داروهای ضد افسردگی

از تاثیرات جانبی مصرف داروهای ضد افسردگی، افزایش وزن را می‌توان نام برد زیرا بدن پس از مصرف این داروها در حالت آرام‌تری قرار می‌گیرد و میل بیشتری به مصرف غذا دارد در این رابطه می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و در صورت امکان داروهایی را تجویر کنند که تاثیرات کمتری در افزایش وزن داشته باشد و لازم است بدانید که خود افسردگی موجب تغییرات در وزن می‌گردد.

داروهای استروئیدی

از دیگر عوامل چاقی مصرف داروهای ضد التهاب استروئیدی می‌باشد. با مصرف این نوع داروها بعد از مدتی احساس یک چاقی موقتی در نواحی پشت گردن، شکم و یا صورتتان می‌کنید. توجه داشته باشید اگر بیش از یک هفته مصرف این قبیل داروها را داشته‌اید، حتما با توجه به صلاحدید پزشک قطع کنید، زیرا منجر به بروز مشکلات بزرگتری خواهد شد.

منبع: مثبت مگ

شوره سر چیست؟

پوسته‌های کوچک سفید

گاهی اوقات پوسته‌های سفید و زرد کوچک را روی موها و یا شانه‌های خود می‌بینید، آنها پوسته سر هستند. این شوره‌ها در حقیقت سلول‌های مرده‌ای هستند که از پوست سر افتاده‌اند. پوست سر افرادی که شوره می‌زند همراه با خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی است و دقت داشته باشید خاراندن و مالش پوست سرتان موجب ریزش بیشتر این پوسته‌ می‌گردد.

آیا شما از موهای خود اشتباه مراقبت می‌کنید؟

دقت داشته باشید شوره سر به معنی کثیف بودن مو نمی‌باشد، اما سبک موهای شما و یا محصولاتی که استفاده می‌کنید، ممکن است عاملی باشد برای بروز شوره سر و همچنین بعضی از رنگ موها و محصولات زیبایی می‌توانند موجب بروز پوسته گردند و یا عکس العملی مشابه شوره سر داشته باشند. اگر شما هم اکنون دارای پوسته سر هستید لزومی به شستشوی فراوان ندارید زیرا با این کار پوسته‌های سرتان بیشتر تولید شده و نمایان می‌گردند. برای رهایی از این شوره‌ها مناسب است محصولات بهداشتی خود را عوض کنید.

شوره ممکن است در جاهای دیگر بدن ظاهر گردد

ممکن است در جایی غیر از پوست سر مانند پیشانی، ابرو و مژه‌ها، یا گوش‌هایتان و به طور کل هر ناحیه از بدنتان که مو داشته باشد، شوره داشته باشید. که این حالت یک نوع خفیف از درماتیت سبورئیک می‌باشد، که از نشانه‌های این بیماری چرب و روغنی بودن پوست، همراه با قرمزی اندک می‌باشد. در اینصورت مناسب است با دکتر جهت درمان مشورت نمایید.

راه‌هایی برای از بین بردن شوره سر

یک سری شامپوهای مخصوص در داروخانه ها موجود است که حاوی مواد تشکیل دهنده زیر می‌باشند:

کتوکونازول: مبارزه با قارچ پوسته پوسته کننده سر می‌کند.

اسیدسالیسیلیک: موجب رهایی از شوره سر می‌گردد، اما عوارضی را هم نظیر خشک شدن پوست سر و خاریدن آن را به همراه دارد.

سولفید سلنیوم: این ماده مبارزه با قارچ‌های پوست سر کرده و همچنین موجب کاهش تجمع پوست‌های مرده پوست سر می‌گردد. اما ممکن است موجب تغییر رنگ در موهای بلوند و خاکستری گردد.

پیریتیون روی: به قارچ های عامل شوره حمله می‌کند.

منبع: مثبت مگ

آلرژی در فصل بهار

بهار زیبا است، اما این فصل یک زمان کلیدی برای آلرژی فصلی میباشد. بطوریکه میلیون ها نفر دچار تبی که همراه با عطسه و تو دماغی صحبت کردن هست، می‌گردند. هیچ درمانی وجود ندارد اما شما می توانید اقداماتی برای جلوگیری از آلرژی فصل بهار انجام دهید ، از دارو تا عادت های خانگی

دلایل آلرژی

 از دلایل اصلی آلرژی بهار گرده درختان است که دانه های ریز درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز برای بارور کردن سایر گیاهان در هوا معلق هستند و هنگامیکه وارد بینی افرادی می‌شوند، سیستم دفاعی بدن گرده‌ها را به عنوان یک خطر حس کرده و شروع به انتشار آنتی بادی برای حمله به آلرژی می‌کند که منجر به منتشر شدن مواد شیمیایی به نام هیستامین در خون می‌‍شود و هیستامین‌ها موجب راه اندازی آبریزش بینی و خارش چشم‌ها و سایر علایم می‌گردند. گرده‌ها می‌توانند کیلومتر‌ها سفر کنند، بنابراین این گرده‌ها فقط در همسایگی و نزدیکی شما نیستند.

محرک‌ها شامل درختان، چمن ها و علف ها هستند

در روزهای خنک زمانیکه باد وجود دارد تعداد گرده‌ها تمایل به بیشتر شدن دارند زیرا با این گرده‌های عطسه آور با باد جا به جا شده و در هوا پخش می‌شوند اما در روزهای بارانی و به بیانی دیگر، آلرژی‌ها شسته شده و از بین می‌روند.

علائم

شما ممکن است دچار علایمی نظیر:

آبریزش بینی

چشمان اشک آلود

عطسه

سرفه

خارش چشم ها و بینی

حلقه های تیره زیر چشم

با مراجعه به پزشک عمومی و یا متخصص آلرژی در وحله اول تست آلرژیک به شرح ذیل از شما گرفته می‌شود:

متخصص آلرژی ممکن است یک تست پوستی از شما بگیرد که شامل تست خراش به گونه‌ای که با خراش دادن پوست توسط ماده‌ای که باعث خراش می‌شود و یا اینکه مایع آلرژی رقیق در زیر پوست بازو و یا پشت بدن تزریق کرده، که اگر شما آلرژی داشته باشید به صورت کهیر نمایان خواهد شد و یا امکان دارد از شما تست خون نیز گرفته شود.

داروهایی وجود دارد که می‌تواند علایم این بیماری را در بدنتان کاهش دهد مانند آنتی هیستانین.

آنتی هیستامین‌ها باعث کم شدن میزان هیستامین در بدن می‌شوند که نتیجه آن کاهش عطسه، خارش بینی و همچنین برخی از اسپری‌های بینی کمک به کاهش علایم آلرژی می کنند.

منبع: مثبت مگ

ویتامین K

تا کنون بسیار از فواید و خصوصیات ویتامین K شنیده‌اید در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره مزایای این ویتامین و مواد خوراکی که حاوی این ویتامین هستند، در ادامه با مثبت مگ همراه باشید.

مناسب برای خون و استخوان

ویتامین کا از جمله مواد مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و جلوگیری از لخته شدن خون در بدن می‌باشد، و مصرف آن نیز باعث جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود و در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. شما می‌توانید بعضی از مواد غذایی خاص این ویتامین را تامین کنید اما طبق آمارها در حدود دو سوم آمریکایی‌ها میزان لازم و هدف روزانه را مصرف نمی‌کنند که برای این منظور نیاز است، خانم‌ها روزانه ۹۰میکروگرم و آقایون ۱۲۰ میکروگرم مصرف داشته باشند.

مصرف سبزیجات برگ سبز

با مطالعه فواید ویتامین کا و وجود این ویتامین خصوصا در سبزیجاتی نظیر اسفناج، کلم پیچ و خربوزه متوجه می‌شویم که مادرانمان درست می‌گفتند که تا می‌توانید اسفناج مصرف کنید، جالب است بدانید با مصرف نصف فنجان کلم پیچ پخته، انگار در یک نیروگاه ویتامین کا هستید.

تلاش برای سبزیجات دیگر

در کل سبزیجات بهترین منبع برای دریافت ویتامین کا هستند و شما لازم نیست برای دیافت ویتامین کا فقط از سبزیجات برگ‌دار استفاده نمایید. به عنوان مثال کلم بروکلی و بروکسل بصورت آب پز بهترین منبع سرشار از ویتامین K هستند و استفاده نصفه فنجان از هر کدام آنها روزانه، در حدود ۱۱۰ تا ۱۵۰ گرم ویتامین کا به شما می‌دهد. از دیگر سبزیجاتی که دارای ویتامین کا هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود؛ پیازچه، بامیه منجمد، مارچوبه منجمد و شاهی.

سیب

میوه‌ها از ویتامین کا غنی نیستند، اما بعضی از انواع آنها مانند یک انفجار از ویتامین کا باشند نظیر مصرف یک تکه کوچک سیب سبز که حاوی ۶۰ میکروگرم ویتامین کا می‌باشد و همچنین آلو، ذغال اخته و انگور که هر کدام به ترتیب ۵۰،۱۴ و ۱۱ گرم ویتامین کا به بدن می‌رسانند.

منبع: مثبت مگ

۵ ماده غذایی مفید برای سلامت مو

ماهی سالمون برای شفاف و براق نمودن

ماهی سالمون، تن و خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همانطور که می‌دانید بدن انسان قادر به تولید این نوع از اسیدهای چرب نمی‌باشد، در نتیجه شما مجبورید که با داشتن تغذیه مناسب و استفاده از انواع مکمل‌ها نیاز بدن خود را تامین نمایید. از جمله ویژگی‌های اسیدهای چرب کمک به رشد مو‌ها و براق نمودن آنها می‌باشد.

اسفناج در مقابله با شکنندگی

سبزیجاتی نظیر اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز تیره منبع غنی از دانه‌های مغذی، ویتامین A،ویتامین C، فولات و بتاکاروتن هستند و با کمک این ویتامین‌ها رطوبت موی سر به خوبی حفظ می‌گردد و در نتیجه موی سر و پوست سر از سلامت کافی برخوردار می‌گردند.

مرغ کم چرب و ضخامت مو

هنگامیکه بدن پروتئین کافی کسب نکند رفته رفته رشد موها متوقف شده و موهای قدیمی نیز شروع به ریزش می‌کنند، در این صورت شما دچار ریزش مو می‌شوید. اما با استفاده از پروتئین‌های حیوانی نظیر بوقلمون و مرغ که حاوی چربی اشباع کمتری هستند نسبت به گوشت‌های قرمز می‌توانید از ریزش موهای خود جلوگیری نمایید.

سیب زمینی شیرین

آیا موهای شما از خشکی زیاد درخشندگی خود را از دست داده است؟

برای این منظور سیب زمینی شیرین را که سرشار از بتاکاروتن می‌باشد، را توصیه می‌کنیم. بدن انسان بتاکاروتن موجود را به ویتامین A تبدیل می‌نماید که خود نیز موجب برطرف نمودن خشکی و شکندگی موها شده و غده‌های سر را تشویق به ترشح ماده‌ روغنی به نام سبوم می‌کند که این نیز از خشکی موها جلوگیری می‌کند و همچنین شما می‌توانید بتاکاروتن را در سایر سبزیجات نارنجی رنگ یافت نمایید.

دارچین برای گردش

شما می‌توانید مقداری دارچین در نان تست و قهوه خود بریزید، تا با این کار گردش خون بیشتر شده و این عمل کمک به گردش حداکثری مواد مغذی و اکسیزن در فولیکول‌های مو می‌کند.

منبع: مثبت مگ