مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مراقب کودک در هفته اول

با آمدن نوزاد به خانه هیجان زده خواهید شد، اما موضوع مهم نحوه برقرار کردن ارتباط با کودک در هفته اول است و در این رابطه ملزم به یادگیری نکاتی هستید.

چگونه میان خودم و کودکم پیوند ایجاد کنم؟

پیوند با کودک یکی از شادی‌های بزرگ والدین است. اما همیشه صحیح اتفاق نمی‌افتد، شما باید خود را با کودکی که تازه به این دنیا پا نهاده، سازگار کنید.

لحظاتی را با کودک خود بگذرانید، به طوریکه بسیار نزدیک پوست یکدیگر را حس کنید، کودک را در آغوش گرفته و نزدیک به سینه خود نگه داشته و به آرامی او را ماساژ و نوازش دهید. به طور زمزمه وار و آرام با کودکتان صحبت کنید، زیرا کودکان صدای شما را دوست دارند. به چشمان کودک نگاه کرده و هم زمان لبخند بزنید، او نیز شروع به تقلید از عبارات و حالات شما می‌کند.

خواب نوزاد چقدر است؟

بسیاری از نوزادان در ابتدا ۱۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، اما نه به طور ادامه دار و ممتد، معمولا ۱ تا ۲ ساعت در هر مرتیه می‌خوابند و بعضی‌ها ۶ ساعت در شب می‌خوابند.

استفاده از نکات زیر برای بهبود خواب نوزاد:

  • هنگامیکه نوزاد موقع خوابیدن، سر و صدا می‌کند، یک تا دو دقیقه منتظر بمانید و به او نگاه کنید، خودش آرام می‌گیرد و به خواب فرو می‌رود.
  • هنگام تغذیه در طول شب و عوض کردن پوشک سکوت کنید، و تلاش نکنید که کودک را از خواب بیدار کنید.
  • در طول روز فعال بوده و با کوک بازی کنید، تا تعداد ساعات بیشتری بیدار باشد و شب هنگام به راحتی بخوابد.

زمانبندی شیردهی چگونه است؟

اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار و اگر از سینه مادر تغذیه می‌کند، ۱ تا ۲ ساعت یکبار شیر دهی را انجام دهید.

۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر پستان و یا اینکه ۶۰ تا ۹۰ گرم از شیر خشک در هر بار تغذیه استفاده کنید.

حمام بردن کودک چه زمان انجام شود؟

نوزاد تازه متولد شده را بهتر است تا قبل از افتادن بند ناف به حمام نبرید زیرا احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد.

منبع: مثبت مگ

آزمایش‌های ضروری برای مردان

برخی از بیماری‌ها در بین مردان رواج بیشتری داشته و شانس ابتلا به آنها در مردان بالاتر از زنان می‌باشد به همین منظور انجام آزمایش‌های ضروری به صورت دوره‌ای نیر توصیه می‎شود.

دیابت نوع ۲

یک سوم از مردم آمریکا مبتلا به دیابت هستند و خود نیز بی‌خبرند. دیابت کنترل نشده منتهی به امراضی چون بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی، آسیب دیدگی عروق خونی، شبکیه چشم، کوری و همچنین بیماری اعصاب و ناتوانی جنسی می‌گردد. اما این اتفاقات قابل پیشگیری است و تنها با تشخیص زود هنگام، رژیم غذایی، کاهش وزن و استفاده از دارو می‌توان آنها را کنترل نمود.

سطح کلسترول

سطح بالای کلسترول در خون موجب ساخته شدن پلاک چسبنده در دیواره شریان‌های خونی می‌گردد، و این خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. تصلب شریان، سخت و تنگ شدن عروق، برای سال‌های بسیاری می‌توانند بدون علایم پیشرفت کنند. با گذشت زمان منجر به حملات قلبی و سکته نیز می‌گردد. تغییر در شیوه زندگی و استفاده از داروها می‌توانند موجب کاهش کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.

سرطان بیضه

این یک سرطان نادر است که در بیضه مردان رشد می‌یابد. جاییکه غدد تناسلی اسپرم تولید می‌کنند. اغلب در سنین بین ۲۰ تا ۵۴ سالگی رخ می‌دهد. مردانی که دارای سابقه خانوادگی و یک بیضه نزول نکرده هستند، در ریسک بیشتری قرار دارند، و به طور کلی با مشاهده علایمی نظیر وجود یک توده سخت، برآمدگی هموار و یا تغییر در سایز و شکل بیضه حتما باید تست‌های لازم را انجام دهید.

سرطان پوست

خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست ملانوما است. آغاز آن از سلول‌های تخصصی به نام ملانوسیت که مسئول تولید رنگ هستند، می‌باشد. در مردان مسن‌تر شانس ابتلا دو برابر بیشتر در زنان در همان حدود سنی است. همچنین احتمال بروز سرطان غیر ملانومی و سلول سنگفرشی در مردان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از زنان است. ابتللا در افرادی که زمان بیشتری در معرض نور خورشید هستند، بالاتر است.

غربالگری برای سرطان پوست

انجمن سرطان آمریکا و درماتولوژی توصیه می‌کند، افراد با مشاهده هر گونه تغییر در علایم بر روی پوست خود از جمله شکل، رنگ و اندازه دقت کنند. درمان به هنگام سرطان پوست بسیار اثر بخش و کم ضرر خواهد بود.

منبع: مثبت مگ

اختلالات رفتاری و درمان آن

آیا شما اختلال مزاج دارید؟

اگر احساسات و رفتار شما در یک بازه زمانی طولانی خارج از اراده و کنترل شما باشد، حتما شما دارای یک اختلال رفتاری می‌باشید. چندین نوع مختلف از اختلالات خلقی وجود دارد که همه آنها قابل درمان می‌باشد.

اختلالات دو قطبی

این اختلال موجب نوسانات خلقی شدید، که شامل احساس افسردگی شدید تا اوج عاطفی (شیدایی) می‌شود. در طول مدت اوج، این افراد دارای انرژی بسیار، تفکرات سریع و به طور غیر منتظره پرحرف هستند. شما ممکن است خیلی کارها را به شیوه‌های ناسالم و غیره منتظره انجام دهید. این حالات ممکن است چند بار در سال و یا چندین مرتبه در طی هفته رخ دهد تا آنجاییکه سلامت روان خود را از دست دهند.

درمان اختلال دو قطبی

برای درمان اختلال دو قطبی مراجعه به یک روانپزشک که برای شما تجویز دارو همراه با دوره گفتار درمانی داشته باشد مناسب است. بدینوسیله بر روی حل مشکلات محیط کار و خانواده تمرکز می‌کند. در مسیر درمان داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، ضد اضطراب و تثبیت کننده، بسیار به این بیماری کمک می‌کنند، و در موارد حاد الکتروشوک درمانی، که با عبور دادن جریان الکتریکی در مغز به برخی از این بیماران کمک می‌کند، صورت می‌پذیرد.

اختلال افسردگی بزرگ

این اختلال افسردگی بالینی و یا افسردگی ساده نامیده می‌شود. این نوع افسردگی دارای دوره‌های طولانی مدت حزن و اندوه است که بسیار عود کننده و برگشت پذیر است. این بیماری علایمی نظیر ناامیدی، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا برایتان لذت بخش بود، حس عصبانیت، خالی بودن، پریشانی و عدم برخورداری از خواب نرمال را نیز شامل می‌شود. بعضی افراد با داشتن این بیماری از نوع حاد برخی از علایم کوچک بیماری دو قطبی را نیز دارا هستند.

درمان اختلال افسردگی بزرگ

برای این افراد صحبت و تحت درمان قرار گرفتن با یک روان درمان و یا گفتار درمان توصیه می‌شود. همچنین شرکت در جلسات گروهی و صحبت با افرادی که مشکلات مشابه با شما دارند بسیار مفید می‌باشد. اگر شما داری حالات شدید باشید، دارو برایتان تجویز می‌شود.

اختلال افسردگی مزمن

این نوع از اختلال که از نوع عمده و بزرگ افسردگی است و علایم آن حداقل ۲ سال ماندگار است. این بیماری از ترکیب دو نوع قبلی اختلال به نام‌های اختلال خویی و مزمن به وجود می‌آید.

درمان افسردگی مزمن

برای درمان این بیماری از روش‌های درمان شناختی رفتاری کمک می‌گیرند، به گونه‌ای که شما با یادگیری درباره حالت و وضعیتتان، کارهایی را انجام خواهید داد که کمک به فکر و رفتارتان می‌کند. که می‌تواند شامل انعکاس، مدیتیشن، یادداشت‌های روزانه و دارو باشد.

اختلال قبل از قاعدگی

این حالت شبیه سندروم قبل از قاعدگی است اما شدیدتر، شما ممکن است احساس غم، عصبانیت، تحریک پذیری در حدود ۷ تا ۱۰ روز قبل از قاعدگی داشته باشید. علت هنوز نامشخص است.

درمان اختلال قبل از قاعدگی

مواردی از قبیل ورزش، دوری از الکل و کافئین و داشتن رژیم غذایی سالم و غنی از ویتامین B6 و منیزیم بسیار کمک کننده می‌باشد و در موارد شدید، پزشک داروی ضد افسردگی در بازه زمانی شروع تخمک‌گذاری و عادت ماهانه برایتان تجویز می‌کند.

منبع: مثبت مگ

دلایل خستگی ذهن

خستگی ذهن چیست؟

خستگی ذهن یک وضعیت پزشکی نیست. این یک اصطلاح مورد استفاده برای برخی از علایم این بیماری است که می‌تواند بر روی توانایی فکر کردن تاثیر گذار باشد. در این حالت شما ممکن است دچار یک گیجی و آشفتگی شوید که تمرکز خود را بر روی کلمات از دست دهید.

بارداری

بسیاری از خانم‌های باردار در دوران بارداری بعضی چیز‌ها رو به سختی به خاطر می‌آورند. حمل نوزاد موجب تغییرات در جهات مختلف بدن می‌گردد. ترشح مواد شیمیایی برای حمایت و تغذیه نوزاد ممکن است، موجب بروز مشکلات حافظه‌ای گردد.

بیماری ام اس

این بیماری دستگاه عصبی مرکزی را مبتلا می‌کند و حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس مشکلاتی در رابطه با حافظه، توجه و برنامه‌ریزی دارند. آموزش و تمرین‌های یادگیری تا حدودی می‌تواند به این افراد کمک کننده باشد.

دارو

برخی از انواع دارو‌ها اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند دلیلی بر خستگی ذهن باشند. اگر شما با مصرف دارویی خاص دچار مشکل در تفکر و حافظه می‌گردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان سرطان

شیمی درمانی یک درمان با داروهای بسیار قوی برای افرا مبتلا به سرطان است که گاهی اوقات بیماران را دچار مشکلاتی در یادآوری نام و سایر جزئیات می‌کند. این حالت معمولا سریع از بین می‌رود، اما برخی افراد ممکن است طولانی مدت تحت تاثیر این موضوع قرار گیرند.

یائسگی

زنان در مرحله یائسگی در زندگی خود دچار مشکلات حافظه و فراموشی می‌گردند. این حالت یکسال بعد از آخرین دوره عادت ماهانه و در حدود ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. همراه با فراموشی و خستگی ذهنی دچار گر گرفتگی، تعریق و یا تپش قلب نیز می‌شوند. که با کمک گرفتن از برخی دارو‌ها و مکمل‌های هورمونی می‌توانند تا حدی این علایم را کاهش دهند.

خواب

شما نیاز به خوابیدن برای کمک به کارکرد مغز دارید، اما خواب بیش از اندازه خود نیز مشکل حافظه و خستگی ذهن را ایجاد می‌کند. مناسب‌ترین زمان برای خواب ۷ تا ۹ ساعت است.

لوپوس

بیماری طولانی مدت لوپوس که حمله به سیستم دفاعی بدن می‌کند و علایم آن در موارد مختلف می‌تواند، متفاوت باشد. در حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس مشکلات حافظه، گیجی و تمرکز نیز وجود دارد. درمان و علاجی برای این بیماری وجود ندارد، اما دارو و روان درمانی کمک کننده است.

منبع: مثبت مگ

آیا عدم تعادل هورمون دارید؟

هورمون شما، سلامت شما

احساس نفخ و یا تحریک پذیری دارید؟ و یا در کل حس خوبی ندارید؟ عدم تعادل هورمونی می‌تواند مشکلاتی از این قبیل را به وجود آورد. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که بر روی سلول‌ها و عملکرد ارگان‌های بدن تاثیر‌گذار هستند. تغییر یافتن سطح هورمونهای شما در زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوره پریود، بارداری و یا یائسگی طبیعی است. اما برخی از دارو‌ها و مسائل مربوط به سلامتی، سطح هورمون‌های بدن را دچار تغییرات می‌کنند.

 دوره‌های نامنظم عادت ماهانه

پریود اکثر خانم‌‍‌ها هر ۲۱ تا ۳۵ روز یکبار تکرار می‌شود. اگر عادت ماهانه شما در این بازه زمانی رخ نداد و یا با تغیرات نامنظمی همراه بود، ممکن است ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بدن شما بالا و پایین شده باشد. اگر شما در دوره سنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی هستید، می‌تواند دلیلی بر یائسگی و یا سندروم تخمدات پلی کیستیک باشد، که باید با پزشک خود مطرح کنید.

مشکلات خواب

اگر شما به اندازه کافی از خواب خوبی برخوردار نیستید، احتمالا هورمون‌های شما د راین مسئله تاثیرگذار هستند. پروژسترون هورمونی است که توسط تخمدان‌های شما ترشح می‌شود و کمک به کاهش خر و پف می‌کند و اگر سطح پروژسترون کمتر از حد معمول باشد موجب کم خوابی، گر گرفتگی و تعریق شبانه در شما می‌گردد.

آکنه مزمن

جوش زدن قبل و در حین عادت ماهانه طبیعی است. اما اگر این آکنه‌ها پاکسازی نگردند، نشانه‌ای از مشکلات هورمونی است. غده‌های چربی که بیش از حد ترشح کنند، موجب مازاد آندروژن که یک هورمون مردانه در بدن است، می‌گردند، این هورمون هم در زنان و هم در مردان نیز وجود دارد. آندروژن همچنین بر روی سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو تاثیر‌گذار است و این مسئله باعث مسدود شدن منافذ پوست، و بروز آکنه نیز می‌گردد.

ابهام حافظه

کارشناسان هنوز به طور قطع درباره تاثیرگذاری هورمون‌ها بر روی مغز مطمئن نیستند. آنچه آنها می‌دانند، تغییرات استروژن و پروژسترون است که موجب کاهش حافظه می‌گردد. بعضی‌ها معتقدند استروژن  بر روی مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده‌های عصبی نام دارند نیز می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. مشکلات توجه و حافظه از مسائل رایج دوران یائسگی هستند.

مشکلات شکم

روده شما یک خط باریک می‌باشد که مملو از سلول‌های کوچک است. این سلول‌ها گیرنده‌‌های پاسخگو به هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. در زمان عادت ماهانه این هورمون‌ها دچار نوسانات می‌گردند که مشکلاتی از قبیل نفخ، تهوع، اسهال و هضم غذا به وجود می‌آورند و اگر شما مشکلات گوارشی و همچنین مسائل مربوط به خستگی و آکنه دارید، سطح هورمون‌های شما ممکن است پایین باشد.

خستگی مداوم

آیا شما تمام وقت خسته هستید؟ خستگی یکی از علایم رایج عدم تعادل هورمونی است. مازاد پروژسترون موجب خواب آلودگی می‌شود و اگر غده پروانه‌ای شکل تیروئید در گردنتان هورمون کمتری ترشح کند، ممکن است انرژی شما تحلیل رود. با یک تست خون ساده به نام پانل تیروئید سطح هورمون شما مشخص می‌گردد.

منبع: مثبت مگ