مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

استخر و عفونت قارچی در تابستان

آیا استخرها دلیل عفونت قارچی هستند؟

با شروع فصل تابستان و گرمای هوا اشتیاق ورزش شنا و استخر رفتن در بین افراد بیشتر می‌شود. در این میان خصوصا خانم‌ها بیشتر باید مراقب بیماری‌های قارچی تناسلی و همچنین پوستی باشند، زیرا شانس ابتلا در آنها بیشتر از آقایون است. همچنین در این فصل تعداد مراجعه خانم‌ها به متخصصین زنان بیشتر می‌شود. اما سوال این است که علت این دردسرها واقعا از استخر است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی استخر و عفونت قارچی در فصل تابستان بپردازیم.

عفونت‌ قارچی چیست؟

محیط واژن برای مقابله با انواع عفونت‌ها در حالت طبیعی خاصیت اسیدی دارد، حال اگر بنا به هر دلیلی این شرایط تغییر کند، خانم‌ها دچار عفونت قارچی می‌گردند. این عفونت همراه با علایمی نظیر خارش دهانه رحم، ترشحات سفید پنیری شکل، سوزش ادرار، قرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست در ناحیه تناسلی، التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی، ضایعات حاشیه‌ای، خواهد بود. دلایل بسیاری برای بروز این عفونت وجود دارد. اما اینکه مردم تصور می‌کنند که استخر موجب بروز عفونت می‌گردد، کاملا اشتباه است. دلیل این بیماری‌ها عدم رعایت نکات بهداشتی در فصل تابستان و استخرها می‌باشد. در ادامه با مثبت مگ همراه باشید تا با بررسی نکات مهم مانع از بروز انواع عفونت‌های پوستی و زنان شویم.

راه‌کارهای جلوگیری از بروز عفونت

استخر آلوده

در کل برای جلوگیری از عفونت‌ها ابتدا باید علت‌های بروز عفونت را بررسی کنیم و باشناخت آنها درمان و پیشگیری را انجام دهیم. یکی از این علت‌ها، آب استخر آلوده است. به همین دلیل قبل از مراجعه به استخرهای عمومی از میزان سلامت و بهداشت آنها اطمینان حاصل کنید.

مایوهای استخر

بسیاری از خانم‌ها پس از پایان شنا با همان مایوی خیس دوش گرفته و لباسشان را بر تن می‌کنند. این کار کاملا اشتباه است و لباس نم‌دار زمینه بروز عفونت قارچی را هر چند در مدت زمان کوتاه ایجاد می‌کند. حتما ابتدا دوش گرفته و از  لباس زیر و روی کاملا خشک و تمیز استفاده کنید و حتی کمی زودتر از آب بیرون آیید تا فرصت کافی برای قرار گرفتن در جریان هوا داشته باشید.

عدم استفاده از لباس‌های تنگ

یکی از دلایل رشد عفونت‌های قارچی محیط گرم و مرطوب است. خانم‌ها در انتخاب لباس و پوشش زیر و روی خود باید حساس باشند به طوریکه استفاده بیش از اندازه از انواع ساق‌ها، شلوارهای جین تنگ، جوراب شلواری مانع از تهویه هوا در محیط واژن می‌گردند. بنابراین شانس ابتلا به عفونت قارچی نیز بالا می‌رود.

منبع: https://mosbatemag.com

دسته بندی ترشحات واژن

ترشحات طبیعی و عفونی واژن

ترشحات واژن برای سلامت مهبل زنان ضروری است و مایعی که از غدد گردن رحم خارج می شود، باکتری‌ها و سلول‌های مرده را به خارج از رحم دفع می‌کند. این اتقاق امری است کاملا طبیعی و برای جلوگیری از بروز انواع عفونت‌ها و ایجاد رطوبت کافی در دستگاه تناسلی ضروری است. در حقیقت ترشحاتی که شبیه سفیده تخم مرغ، شفاف، بدون رنگ، بی بو و گاهی غلیظ و گاهی رقیق باشند، کاملا طبیعی بوده و در زمان پاک بودن (خارج از دوره عادت ماهانه) بیشتر ترشح می‌گردند.

شایع‌ترین نوع عفونت در زنان کدام است؟

عفونت‌های قارچی از شایع‌ترین آنها هستند که در حدود ۷۵ درصد زنان به آن مبتلا می‌شوند و از هر سه زن یک نفر در  طول زندگی‌اش با این عفونت درگیر خواهد شد. عواملی که باعث بروز این عفونت می‌شود، بیشتر به سیستم ایمنی بدن افراد مربوط می‌شود.

دسته بندی علایم عفونت‌ها

ترشحات پاتولوژیک شامل سه دسته بندی می‌شوند:

ترشحات ممکن است بر اثر یک قارچ بسیار شدید، به رنگ سفید و مقدار زیاد به وجود آید. گاهی اوقات آبکی و همراه با خارش فراوان و قرمز شدن ناحیه خارجی آلت تناسلی است. این بیماری کاندیدیاز نامیده می‌شود و احتیاج به درمان دارد. درمان آن معمولا با داروهای موضعی و خوراکی انجام می‌شود.

دسته دیگر از ترشحات پاتولوژیک، ترشحات زرد رنگ و بدبو است که بعضی اوقات با خارش بسیار زیاد همراه است. خود این ترشحات انواع مختلفی دارد. یکی از آنها (میکس میکروبیال) باکتری‌هایی از انواع مختلف، نامیده می‌شود.

برخی دیگر بر اثر باکتری «گاردنلا» یا گاهی اوقات حتی «تریکوموناس» ایجاد می‌شود که یک موجود تک‌یاخته‌ای است و خارش فراوان ایجاد می‌کند.

در هر صورت معمولا درمان این ترشحات با داروی مترونیدازول است که به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقدام درباره عفونت‌های عود کننده

تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه واژن

اجتناب از لباس‌های تنگ، چسبان و غیر نخی

سعی بر استفاده کمتر از شوینده‌ها و بتادین به منظور جلوگیری از بروز تحریک پوستی و مخاطی

اطمینان از خشک کردن ناحیه واژن

استفاده از هیچ نوع ماده شوینده و کرم‌های واژینال بدون نظر پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. گاهی بعضی خانم‌ها یک کرم خاص را برای همه عفونت‌ها استفاده می‌کنند. توجه کنید سه نوع عفونت در واژن وجود دارد و تشخیص نوع آن به عهده پزشک معالج است. گاهی نشستن داخل محلول سرکه و آب می‌تواند نقش پیشگیری‌کننده در عفونت داشته باشد، ولی با بروز عفونت این درمان‌ها بی‌فایده بوده و حتما دارویی مختص به همان نوع عفونت باید تجویز شود.

منبع: https://mosbatemag.com

دوران بلوغ دختران

حساسیت‌های دوران بلوغ دختران

دوران بلوغ یکی از حساس‌ترین مراحل زندگی هر فردی محسوب می‌شود. در حقیقت بلوغ یعنی گذر از مرحله کودکی به بزرگسالی و کسب قدرت باروری و به لحاظ لغوی یعنی رسیدن به سن رشد، رسیدگی و پختگی و کمال گرایی می‌باشد. در ادامه با مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ همراه باشید.

دوران بلوغ دختران و پسران متشکل از ۴ مرحله است:

مرحله قبل از بلوغ که بین ۱۲-۱۰ سالگی قرار دارد. ولی گاهی بلوغ جسمی نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد.

مرحله ۱۳ تا ۱۴ سالگی که معمولاً مرحله بلوغ جسمی است.

مرحله بعد از بلوغ یا مرحله اواسط نوجوانی که مرحله ۱۶-۱۵ سالگی است.

مرحله ۱۷ تا ۱۹ سالگی که اواخر بلوغ و مرحله تکامل رشد جسمی است.

در این مقاله به بررسی ویژگی روانی در دوران بلوغ دختران پرداخته‌ایم.

تقلید نوع پوشش از هم دوره‌ای‌ها

میل به انزوا و حساسیت به انتقاد از جانب دیگران می‌شوند.

حساسیت بسیار بالا و خیلی زود ذهنشان درگیر مسائل عشقی می‌گردد.

عدم اعتماد به نفس کافی و همچنین داراری حس بی‌قراری و بی‌ثباتی هستند.

اکثر تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی نظیر انتخاب رشته تحصیلی، اشتغال، انتخاب همسر در این دوره اتخاذ می‌گردد. در حقیقت این دوره پایه گذار زندگی افراد می‌باشد.

دوران بلوغ دوره بروز تمایلات جنسی بوده و مقدمه‌ای برای انتخاب همسر می‌باشد.

در این دوره قابلیت ارزیابی خویشتن و بروز حس استقلال جلب توجه می نماید و نوجوان گاهی دچار تشویش و نگرانی شده و تصمیم گیری برایش سخت می شود که خود درباره مسائل تصمیم بگیرد.

تغییرات جسمی دوران بلوغ

در گذشته سن بلوغ دختران بین ۱۰ تا ۱۱ سال بود، ولی امروز متأسفانه به دلیل تغییر در سبک تغذیه، سبک زندگی، دگرگونی شرایط اجتماعی و فرهنگی، گسترش وسایل ارتباط جمعی و تغییرات آب و هوایی سن بلوغ در نوجوانان بسیار پایین آمده است.

وی با تأکید بر اینکه دختران معمولاً زودتر از پسران به بلوغ می‌رسند، در خصوص تغییراتی که در بدن دختران نوجوان اتفاق می‌افتد، تشریح کرد: این تغییرات شامل تغییراتی است که در جسم‌شان صورت می‌گیرد و هم‌چنین تغییرات جنسی که شامل بزرگ‌شدن پستان‌ها، پیدا شدن موی تناسلی و در نهایت قاعدگی است، که می‌تواند سرآغاز مشکلات روحی برای دختران نوجوان باشد. معمولا جهش رشدی در دختران حداقل ۲ سال زودتر از پسران رخ می‌دهد. به طوری که در مدت ۱ سال، قد دختران حدود ۶ تا ۱۱ سانتی‌متر بلندتر می‌شود. جهش چشمگیر رشد معمولا ۲ سال بعد از جوانه زدن پستان‌ها و ۱ سال قبل از شروع عادت ماهانه اتفاق می‌افتد.

رفتار والدین در این دوران

  • داشتن جلسات هفتگی و یا ماهانه خانوادگی، می‌تواند به عبور نوجوان از این مرحله از زندگی نیز کمک شایانی کند.
  • در سنین کودکی آنها را باارزش‌ها و فرهنگ خانواده خود آشنا کنند.
  • قایل بودن یک حریم خصوصی برای نوجوانان

منیع: https://mosbatemag.com

تغذیه در دوران شیمی درمانی

اهمیت تغذیه در دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی

نقش رژیم غذایی در ابتلا و یا درمان انواع بیماری‌ها نظیر دیابت، چربی‌خون، پوکی استخوان و انواع سرطان‌ها بسیار برجسته و موثر است. در این مقاله به نقش تغذیه سالم در طی دوران شیمی درمانی و پرتو درمانی در بهبود بیماریهای سرطانی در مجله مثبت مگ  پرداخته‌ایم.

افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، دچار تغییراتی در سیستم بدن و سلول‌های سالم و طبیعی خود می‌شوند به طوریکه سلول‌های مخاط دهان و دستگاه گوارش و موها نیز تخت تاثیر درمان قرار گرفته و دچار تخریب می‌شوند. برای کاهش عوارض درمان بهره‌مندی از تغذیه سالم بسیار مفید خواهد بود.

راهکارهای تغذیه‌ای و رفتاری در دوران شیمی درمانی

ابتدا فکر و ذهنتان را مثبت کنید و اطمینان از درمان و بهبودی داشته باشید. سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و اطلاعات کافی را در مورد بیماری و روش‌های درمان کسب کنید.

شب قبل از شیمی درمانی و پرتو درمانی از غذاهای سرشار از فیبر استفاده نمایید. شاید تصور مردم بر این باشدکه بیمار در این شرایط نیاز به غذاهای پرکالری و چرب دارد، اما کاملا اشتباه است و مصرف غذاهای پرچرب باعث تاخیر در تخلیه معده و در نتیجه بروز نفخ، تهوع و استفراغ نیز می‌گردد.

وعده غذایی قبل از شیمی درمانی

وعد غذایی قبل از شیمی درمانی سرشار از کبروهیدرات باشد. شستشوی دهان با آب و نمک بعد از هر وعدۀ غذایی هم می تواند کمک کننده باشد. 

ضمن انتخاب میان وعده‌های سبک، سعی کنید به دفعات غذا میل کنید و از مواد غذایی نظیر آجیل و مغزها، پاپ کورن ساده، پنیر و کراکرهای گندمی، کره بادام‌زمینی و نان تست گندم، ماست، موز، انواع توت‌ها و بستنی‌ها همگی می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. همچنین برای دریافت پروتئین و کالری زیاد از غذاهای پرکالری و پروتئین مایع استفاده کنید.

روزهایی که احساس می کنید میل به خوردن ندارید سعی کنید مایعات زیادی بنوشید. آب برای انجام واکنش های بدن ضروری می‌باشد.

  • شکل غذا را اشتها آور و به گونه‌ای که شما را به غذا خوردن تحریک کند تغییر دهد.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها در روزهای شیمی‌درمانی
  • برای پیشگیری از یبوست، بیماران حتما باید آب کافی بنوشند و توصیه می‌شود در رژیم غذایی روزانه‌شان از آلو یا انجیر خشکی که در آب خیس داده شده نیز استفاده کنند.
  • اشعه درمانی در ناحیه شکم انجام می‌دهند، ممکن است با مشکلی به نام «ناتوانی در تحمل لاکتوز» روبه‌رو شوند. این افراد زمانی که شیر می‌نوشند، دچار اسهال و نفخ شدید خواهند شد.
  • بسیاری از بیماران بویژه در طول چهار تا پنج روز اول پس از شیمی درمانی دچار تهوع و بی‌اشتهایی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان در سه روز اول از گوشت قرمز استفاده نکنند و به جای آن گوشت‌های سفید را مصرف کنند. و همچنین مصرف فرنی و شیر برنج برای افرادی که اشتها ندارند راحت‌تر می‌باشد.

منبع: https://mosbatemag.com

اصلاح صورت مردان

دانستنیهای اصلاح صورت مردان

همانطور که سلامت پوست خانم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، صورت اصلاح شده و عاری از مو در مردان نیز از مشخصه‌های زیبایی و بهداشتی محسوب می‌گردد. بنابراین اصلاح صورت یکی از کارهای روزمره مردان بوده و از آنجا که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است، اصلاح صورت نیز نیازمند در نظر گرفتن موارد خاصی است. در این مقاله، به بهترین روش برای اصلاح صورت برای پوست‌های مختلف پرداخته‌ایم.

مصریان باستان از نخستین افرادی بودند که با استفاده از ابزار تیزی که از جنس برنز بود صورت خود را اصلاح می‌کردند.

برای انجام اصلاح شما نیازمند ماشین ریش‌تراش و یا تیغ و همچنین دقت لازم برای پیشگیری از بروز صدمه‌های ناخواسته در هنگام اصلاح با تیغ هستید.

موارد ضروری برای برخورداری از یک اصلاح کامل

یکی از مواد ضروری، گرم و مرطوب نگه داشتن پوست صورت است. که برای این منظور بعد از خارج شدن از حمام استفاده از یک حوله‌ی گرم بر روی صورت خود می‌توانید رطوبت آن را حفظ کنید.

پس از اصلاح، صورت خود را با آب سرد شستشو دهید. زیرا آب سرد باعث کاهش التهابات پوستی می‌شود و همچنینن مانند یک کمپرس سرد عمل می‌کند.

ایده‌آل‌ترین زاویه اصلاح با خود تراش دستی ۲۸-۳۲ درجه می‌باشد.

برای اصلاح موهای گردن، تیغ را موازی با پوست قرار دهید زیرا در یک جهت رشد می‌کنند.

در هنگام اصلاح از ژل و کف‌های مخصوص به منظور اصلاح مطلوب‌تر استفاده کنید.

بر خلاف تصور مردم تعداد دفعات تراشیدن موهای صورت در سرعت و ضخامت موهای تازه روییده تاثیری ندارد.

پس از اصلاح صورت خود را با صابون‌های بودار نشویید.

جهت جلوگیری از تحریک پوست، هیچ بخشی از پوست لطیف صورت را بیش از سه بار تراش ندهید.

جهت جلوگیری از رشد باکتری‌ها، هیچگاه تیغ مرطوب را به صورت خوابیده در جایی قرار ندهید.

پس از اصلاح برای جلوگیری از آکنه و جوش‌های پوستی از مرطوب‌‌کننده‌‌ها‌ی ملایم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود  تا پوست در اثر خشکی بیش از حد،  چربی اضافه تولید نکند.

جالب است بدانید در طول زمان اصلاح تیغ د حدود ۱۷۰ مرتبه بر روی صورت شما کشیده می‌شود. در حالیکه حدود ۱۲۰ مرتبه آن
بی‌مورد است. پس  برای حفاظت بیشتر از پوستتان در صورت امکان از تکرار این عمل خودداری نمایید.

منبع: https://mosbatemag.com