مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

خصال چای جنسینگ

مضرات خوردن آب یخ

مضرات خوردن آب یخ
مضرات خوردن آب یخ

مضرات خوردن آب یخ

خوردن آب یخ و سایر نوشیدنی های خنک، بخصوص در روزهای گرم سال، طرفداران زیادی دارد. برای آنکه با مضرات خوردن آب یخ آشنا شویم بهتر است با هم این مقاله را تا انتها همراهی کنیم.

حساسیت دندانی:

مضرات خوردن آب یخ

مضرات خوردن آب یخ اول از همه متوجه دندان ها می شود. با ورود آب یخ به دهان، عصب های دندان دچار شوک شده و حساسیت آنها به شدت تحریک می شود. داشتن دندان خراب یا نیمه خراب این امر را به شدت تشدید می کند. زمانی که در حال خوردن غذا هستید سعی کنید به هیچ عنوان نوشیدنی داغ یا خیلی خنک نخورید. همچنین حواستان به گرم و سرد شدن دهانتان به‌ واسطه‌ خوردن نوشیدنی‌های گرم و سرد باشد. با انجام این کار نادرست مینای دندان حساس شده و زمینه برای ایجاد حساسیت و دندان‌ درد و حتی میگرن مهیا می گردد. اجازه دهید نوشیدنی‌ از حالت خیلی خنک و یا داغ در بیاید و بعد آن را بنوشید.

شوک به بدن:

اکثر محققان بر این باورند که با توجه به دمای۳۷ درجه سانتی گراد بدن انسان در حالت عادی و دمای آب یخ که معمولا صفر درجه سانتیگراد است؛ با نوشیدن آب یخ دمای بدن انسان به طور ناگهانی تغییر نموده که این امر باعث آسیب های فراوانی به بدن می شود.

نوشیدن آب یخ موجب شوک بزرگ به متابولیسم یا سوخت‌وساز بدنتان می شود. در واقع متابولیسم بدن همیشه به‌ طور طبیعی دنبال دمایی نرمال برای رسیدگی به وظایف خود است. زمانی که آب یخ می‌خورد، بدن به‌ جای آنکه از انرژی دریافتی از غذاها برای تامین نیازهای ارگان‌های بدن استفاده کند، برای تنظیم و نرمال کردن دمای خود استفاده می‌کند.

سفت شدن چربی ها:

با توجه به اینکه اکثر افراد در سال های اخیر به تناسب اندام و دفع چربی های بدن می اندیشند، باید بگوییم که خوردن آب یخ موجب سفت شدن بافت چربی های بدن می گردد و روند از بین رفتن آن ها را به شدت کند می کند.

مواد چرب در تماس با دمای خیلی سرد میل زیادی به حفظ ماهیت خود دارند. یعنی در تماس با سرما حالت جامد خود را حفظ می‌کنند و به‌ سختی ذوب می‌شوند. به همین دلیل نه‌ تنها لازم است که از نوشیدن آب یخ بعد از غذا بپرهیزید بلکه بهتر است از مصرف خوردنی‌های خیلی سرد مانند دسر، بستنی و… نیز اجتناب کنید. با ترک کردن این عادت نادرست غذاها و بخصوص غذاهای چرب با روند طبیعی وارد معده شده و راحت‌تر از طریق تماس با ترشحات دستگاه گوارش هضم می‌شوند.

رقیق شدن اسید معده و خطرات در پی آن:

اسید معده‌ای که توسط بدن و برای هضم غذاهای مصرفی تولید می‌شود بسیار متعادل و مناسب وظیفه است. اگر خوردن آب یخ  را بعد از غذا به یک عادت تبدیل کنید، اسید معده رقیق شده و تاثیر هضم‌ کنندگی آن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه معده برای تجزیه کردن غذاهای مصرف شده دچار مشکل شده و از آن بدتر اینکه این مواد غذایی در معده باقی می‌مانند تا اسید رقیق‌شده به حالت اول برگشته و بتواند وظیفه‌ خود یعنی تجزیه‌ غذاها را به‌ درستی انجام دهند. در این مدت زمانی که مواد غذایی در معده تلنبار می‌شوند زمان کافی برای اکسید شدن و تولید باکتری‌ هایی که باعث معده درد می‌شوند وجود دارد.

یبوست:

مضرات خوردن آب یخ

آشامیدن آب هم دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می کند، درحالی که مصرف آب یخ موجب بروز یبوست در بدن می شود.
ماده غذایی که از دستگاه گوارش می گذرد، سفت و منجمد می شود. این در حالی است که روده ها منقبض گردیده و در دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می شود.

سردرد:

مضرات خوردن آب یخ

همان گونه که خوردن بستنی باعث به اصطلاح یخ زدن عصب های مغز می شود، خوردن آب یخ نیز همین حالت را ایجاد می کند. آب یخ باعث می شود خیلی از عصب های حساس ستون فقرات عکس العمل مناسب نداشته باشند. این پیغام سریع به مغز منتقل می شود که این امر به نوبه خود باعث سردردهای موقت و دایم می شود.

احساس خستگی:

مضرات خوردن آب یخ

از آنجایی که خوردن آب یخ بعد از غذا، انرژی دریافتی بیهوده صرف هضم غذا و همچنین بازگرداندن دمای بدن به حالت عادی می‌شود، فرد احساس خستگی می‌کند و میل زیادی به خوابیدن یا حداقل استراحت کردن دارد. در واقع نوشیدن یک لیوان آب یخ باعث ایجاد خستگی جسمی و سستی و کسالت روحی می‌شود.

چند پیشنهاد:

  • از نوشیدن آب خیلی سرد و یا نوشیدنی خیلی داغ بپرهیزید.
  • پس از بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب با دمای محیط میل نمایید.
  • چند قطره آب لیموترش به آب اضافه کنید تا به‌ خوبی رفع عطش نماید.
  • در نظر داشته باشید که چای، قهوه یا آبمیوه ها با وجود فواید خود، کمبود آب را برطرف نمی سازند.
  • در طول روز و در فواصل مناسب آب بنوشید تا از پر شدن مثانه یا احتمال حالت تهوع به دلیل نوشیدن آب زیاد جلوگیری شود.

    مجله زیبایی و سلامت مثبت مگ همواره سعی در جلب رضایت بازدیدکننده های خود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.