مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

کلمه کفش های پاشنه اهتزاز

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی
خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

درباره تخم شربتی به تازگی در فضای مجازی اطلاعات زیادی را می شنویم. بهتر است با هم بررسی کنیم که تا چه اندازه این اطلاعات علمی و مستند است؟

با فرا رسیدن روزهای گرم سال همه افراد به دنبال نوشیدنی های خنک، خوش مزه و مفید می گردند تا بتوانند با مصرف آن تشنگی و عطش را رفع نموده و آب از دست رفته بدن را  نیز جبران سازند.

ماهیت:

تخم شربتی گیاهی خودرو و یک‌ ساله از خانواده نعناعیان و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌ های ریزتر می باشد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی بوده و گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی دارد، اما عمدتا این گیاه را برای مصرف تخم آن می‌کارند.

این گیاه در اوایل بهار در کوهستان و بیابان روییده و ساقه‌ های آن مربع شکل و گلش قرمز مایل به صورتی است. تخم آن سیاه شفاف است و وقتی‌ که در آب ریخته شود سریعا حالتی خمیری یا ژله ای در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود.

نام های دیگر تخم شربتی عبارت است از بادروج، تره خراسانی، اوقیمن، حوک، بورنگ، صریرا و بادروج.

خواص:

  • دارای مقدار فراوانی پروتئین، آهن، پتاسیم و کلسیم است و در عین حال برای افرادی که در جذب کلسیم مشکل دارند، این گیاه دارای یک ماده معدنی به نام بورون است که باعث انتقال کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.
  • برای درمان بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است.
  • مخلوطی از آن با زنجبیل و عسل در درمان آسم، سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و برونشیت موثر است.
  •  دانه‌های ژلاتینی تخم شربتی بدون آنکه کالری داشته باشد تا مدت‌ها فرد را سیر نگه می‌دارد و به جای خوردن داروهای زیان آور برای کم کردن اشتها، می‌توان از تخم شربتی استفاده کرد. تخم شربتی برای تناسب اندام بسیار مفید است و مصرف آن در طول روز بخصوص صبح ها و بصورت ناشتا باعث کاهش وزن می شود.
  • معمولاً بعد از خوردن غذا به‌ویژه غذاهای پر نشاسته، فشارخون بالا می‌رود و اگر تخم شربتی همراه غذا خورده شود مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد می‌کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت.
  • با متعادل نگهداشتن فشار خون، شانس ابتلا به بیماری دیابت را کم می کند.
  • دارای خاصیت عطسه آور، سنگ آور و ملین می باشد.
  • کمک به رفع احساس تشنگی و عطش می کند.
  • حاوی مقادیر فراوان  امگا۳ می باشد.
  • برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد و ورم معده،نفخ، یبوست، سو هاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می گردد.
  • خلق و خوی فرد را متعادل و خوب می کند، خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا را برطرف می‌کند.
  • از این گیاه برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.
  • با توجه به خاصیت ضد اسپاسمی، سیاه سرفه را برطرف می سازد.
  • دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان بوده و  تاثیر زیادی در شادابی و جوانی پوست زنان و مردان دارد.

طرز تهیه:

روش اول:

ابتدا تخم شربتی را بشویید و سپس ظرف حاوی آب سرد بریزید و به مدت ده تا پانزده دقیقه به هم بزنید تا زمانی که ماده ای ژله مانند اطراف تخم شربتی ایجاد شود. از آنجایی که این کار باعث می شود تخم شربتی ها شسته شوند و خاشاک و خاک آنها به آب منتقل شود بنابراین آب آن را دور بریزید. سپس آب و آبلیمو و عسل را اضافه کنید و مخلوط کنید.

روش دوم:

ابتدا آب و شکر را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا کمی غلیظ شود سپس آن را از یک صافی رد کنید و صبر کنید تا خنک شود. پس از خنک شدن گلاب را به آن اضافه کنید بعد از آن تخم شربتی ها را بشویید و به آن اضافه فرمایید و به هم بزنید. شربت را داخل یخچال قرار دهید و کمی اجازه دهید تا تخم شربتی ها خوب لعاب دار شوند، بعد از آن هنگام سرو به آن یخ اضافه کنید. می توانید از آبلیمو و زعفران نیز استفاده کنید.

مجله زیبایی و سلامت مثبت مگ همواره سعی در جلب رضایت بازدیدکننده های خود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.