مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

نقش بازی در کودکان زیر دو سال چگونه است

اولین بار نقش بازی در رشد شناختی و پیش نیاز کسب مهارت در زندگی کودک، توسط پروفسور پیاژه ارایه گردید.

 توجه داشته باشید که بازی فقط برای سرگرمی ‌نیست و بسیاری از مسایل تربیتی در قالب بازی‌ها باید گنجانده و رعایت شود.

تحقیقات نشان دهنده این امر هستند که خلق و خو و عادات انسان از دوران جنینی تا 2 سال اول زندگی وی سرچشمه می‌گیرند، و این امر اهمیت توجه به تربیت فرزند را در این دوران بازگو می‌کند. فرزند در این سن
هیچ‌گونه توجه و اهمیتی جز به بازی کردن و شیطنت ندارد اما این شما هستید که باید با انتخاب هوشمندانه و  صحیح از بازی‌ها در جهت رشد و تربیت رفتاری، جسمی،، و شناختی کودک کوشا باشید.

با انجام بازی‌های به موقع و مفید از گریه کردن کودک جلوگیری نموده و به جای آن خنده را به او هدیه کنید زیرا وقتی کودکان شاد و خندان هستند به لحاظ خلاقیت و تقویت هوش در موقعیت بهتری خواهند بود.

پس بدانید که کودک از راه بازی خواهد آموخت و کشف محیط اطراف را فرا می‌گیرد، در حقیقت تنها راه آموزش کودکان بازی است پس در انتخاب و نوع بازی‌ها دقت کامل را داشته باشید.  

 

از تولد تا دو سالگی:

بیشترین وقت کودکان در این دوران در خواب سپری می‌شود، اما هنگامیکه کودک بیدار است، باید با شناساندن اعضای خانواده و محیط پیرامون پاسخی برای نگاه‌های پرسشگرانه وی باشید و همچنین باعث تقویت بینایی، شنوایی و تمرکز او ‌شوید. حتی لگد زدن کودکان در سنین بالاتر از سه ماهگی به توپ یا ظرف غذا یک بازی است زیرا یک فعالیت شاد برای کودک محسوب می‌گردد و ذهن کودک شروع به ساماندهی اطلاعات و درک مفاهیم ضروری کرده و می‌آموزد که کنترل بیشتری بر حرکات و محیط اطرافش داشته باشد.

کودکان در این سنین هرگز نباید توسط والدین محدود شوند زیرا مانع از اکتشافات ذهنی آنها شده و بر ذهن ناخودآگاه آنها تاثیر منفی می‌گذارد. اجازه دهید به‌راحتی کابینت‌ها را بررسی کنند و یا مورچه های روی زمین را پیگیری کنند و مواردی از این قبیل.

بازی‌های خلاقانه

  • سری به کمد لباس‌ها بزنید و با نشان دادن انواع رنگ‌ها و جنس‌های گوناگون، کودکتان را نسبت به تفاوت‌ها حساس کرده و پس از گذشت چند ماه حس کنجکاوی کودک بالاتر رفته و می‌آموزد که به سادگی از کنار مسایل رد نشود.
  • با استفاده از چاشنی‌ها می‌توانید حس بویایی در کودک را تقویت کرده ضمن اینکه کودک از این بازی بسیار سرگرم می‌شود و لذت می‌برد. فقط حواستان باشد که کودک آنها را داخل دهان یا چشم نکند.
  • تعدادی وسیله بازی در اختیار وی گذاشته و سپس از او بخواهید که آنها را به شما دهد، با این کار باعث بالا بردن حس اعتماد به نفس در وی می‌شوید.
  • با کودک خود قایم موشک بازی کنید و جایی که لازم است او را بغل کنید، زیرا در آغوش گرفتن کودک موجب ساخته شدن توانایی مغزی وی شده و اما در حین بازی، موقع حس خطر به آغوش گرفتن کودک موجب حس اطمینان نیز می‌شود. در مواردی که کودک با گریه اصرار به چیزی دارد، سعی کنید وی را در آغوش بگیرید و با ملایمت برایش شرح دهید که خواسته اش درست نیست، در این صورت کودک از لحن صدای شما متوجه شده و از این کار صرف نظر خواهد کرد.

منبع: مثبت مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.