مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

مجله سلامت و زیبایی مثبت مگ

مجله ای خاص برای آدم های خاص

۱۰ نکته حیاتی برای پیشگیری از ام اس

تعریف بیماری ام اس(Multiple Sclerosis): سلول‌های مغز و نخاع دارای یک غلاف به نام میلین (نوعی چربی) هستند که وظیفه آن جلوگیری از تداخل  اعصاب با یکدیگر است. هنگامیکه این غلاف در معرض آسیب قرار گیرد، سلول‌ها نیز آسیب پذیر می‌شوند، در نتیجه  اختلال در بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند به وجود می‌آید. در بیان کلی بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مغز و نخاع، که از اجزا مهم کنترل کننده سیستم مرکزی اعصاب هستند، حمله کرده و منجر به فلج و از کار افتادگی آنها می‌شود. این بیماری در بین زنان در حدود دو تا سه برابر شایع‌تر است و بیشتر در بازه سنی نوجوانی تا ۵۰ سالگی پدیدار می‌شود.

نشانه‌های بیماری ام اس: در مجموع فرد مبتلا به ام اس دارای علایم و نشانه‌های عصب شناختی است و این علایم در افراد مختلف و مکان اعصاب، تحت تاثیر متفاوت می‌باشد.

  • ضعف و یا بی‌حسی یک یا تعدادی از اعضای بدن
  • از دست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم بعلاوه درد در حرکت دادن چشم و ایجاد دو بینی یا تاری دید و اختلال در جنبش کره چشم
  • سوزن سوزن شدن و یا درد در بعضی از بخش‌های بدن
  • شک الکتریکی هنگام بعضی حرکات خاص سر
  • لرزش بدن و یا عدم هماهنگی بدن
  • لکنت زبان یا دیسفاژی (مشکل در بلع)
  • احساس خستگی و درد شدید یا درد مزمن و ایجاد مشکل در ادرار و مدفوع
  • دشواری در فکر کردن و مشکلات عاطفی و حس گیج بودن
  • پدیده یوتافس (عدم تحمل گرما)
  • احساس سوزش در حین خم کردن گردن

این شرایط در ۸۵ درصد موارد به شکل سندروم در طول چند روز آغاز می‌شود که از این تعداد ۴۵ درصد دارای مشکلات حرکتی، ۲۰ درصد دچار تاری دید و ۱۰ درصد دارای سندروم مرتبط با نقض در عملکرد ساقه مغز (بخشی از دستگاه عصبی مرکزی که در قسمت پایینی مغز قرار دارد و دربرگیرنده مغز میانی، پل مغز و پیاز مغزاست) می‌باشند، این در حالی است که ۲۵۵ درصد باقی‌مانده دچار بیش از یک مورد از مشکلات ذکر شده می‌شوند.

۱۰ نکته حیاتی برای پیشگیری از ام اس

  1. دریافت ویتامین D: بیشترین توصیه در مورد پیشگیری از بیماری ام اس دریافت ویتامین D است. در طی تحقیقات به عمل آمده مصرف ویتامینD در زنان باعث کاهش ۴۰ درصدی ابتلا به این بیماری می‌شود. بطور کلی دریافت ویتامین DD به سه صورت امکان پذیر است. روش اول پیاده روی در زیر آفتاب است که بسیار حایز اهمیت می‌باشد. روش دوم استفاده از غذاهای حاوی امگا ۳ که بیشتر در غذاهای دریایی و برخی دانه‌های روغنی و سبزیجات یافت می‌شود، و روش سوم و آخر استفاده از مکمل حاوی ویتامین D می‌باشد.
  2. زندگی در محیط آرام و دور از آلودگی: دوری از مکان‌هایی که شامل آلودگی‌های زیست‌محیطی فاضلاب، آلودگی با امواج مانند پارازیت‌، آلودگی‌های شیمیایی و  آلودگی هوا بویژه مه‌دودهای ناشی از آلاینده‌های صنعتی اشاره کرد.
  3. پرهیز از تنش و ناراحتی روحی: سعی کنید کمتر در معرض تنش روحی و روانی قرار گیرید زیرا هنگامیکه دچار ناراحتی می‌شوید بدن بیشتر از حد طبیعی اسید کلریدریک (اسید هضم کننده غذا) ترشح می‌کند و این به مرور زمان منجر به بروز اختلال در غدد درون ریز می‌شود. که نهایتا عدم تعادل روحی و روانی را در انسان بوجود می‌آورد. افرادی که دایره ارتباطات اجتماعی‌شان بیشتر است و به لحاظ عاطفی در شرایط روحی خوبی به سر می‌برند شانس ابتلا در آنها بسیار کمتر است.
  4. حفاظت در مقابل بیماری‌ها: بعضی از ویروس‌ها از جمله سرخجه، سرخک، سل و عفونت‌های شدید دندان به دلیل تاثیر مستقیم بر روی اعصاب، می‌توانند زمینه  ساز برای ابتلا به بیماری باشند.
  5. دوری از رژیم غذایی اسیدی: برخی از مردم طبع سردی دارند و بیشتر تمایل به مصرف ترشی، سرکه، تمر هندی و ماست دارند که این افراد بخاطر انتخاب غذاهای اسیدی بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
  6. انتخاب رژیم غذایی صحیح: مصرف موادغذایی حاوی چربی‌های غیراشباع مانع از آسیب به غشای میلین و بافت‌های عصبی می‌شود مانند آووکادو، روغن  آووکادو، روغن زیتون و انواع آجیل.
  7. مصرف مواد غذایی فیبر‌دار: میوه‌ها و سبزیجات را حتما به برنامه غذایی روزانه اضافه کنید زیرا فیبر نوعی هیدرات کربن است. بنابراین مصرف آن به عملکرد  بهتر اعصاب کمک می‌کند. غلات پخته و ذرت از دیگر منابع حاوی فیبر هستند.
  8. مصرف ماهی: منظور از چربی ماهی این است که ماهی حاوی مقدار بیشتری اسید چرب امگا ۳ و ۶ و ۹ می‌باشد. این اسید‌‌های چرب مانع از تخریب غشای  میلین و درنتیجه مانع از ابتلا به ام.اس می‌شوند.
  9. مصرف انواع سبزیجات و میوه: با رنگ بنفش، زرد ونارنجی و قرمز.

منبع: مثبت مگ

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.